Analisis Strategi Bersaing UMKM Dengan Matriks SWOT dan QSPM

Lyoni Elisabet Marpaung, Cici Lestari, Rianita Puspa Sari

Abstract


ABSTRACT Toserba Blitz is one of the MSMEs which is engaged in the sale of daily necessities. Every day, Toserba Blitz to provide consumer needs and determine sales strategies to win the sales competition. The purpose’s research is to make the right decisions in determining the sales strategy to win the competition. The method used strategic management matrix formulation which consists of 3 stages, namely the Input Stage using the Internal Factor Evaluation (IFE) Matrix, the External Factor Evaluation (EFE) Matrix, the External Internal Matrix (IE) and the Boston Consulting Group Matrix, Matching stage using SWOT analysis and the decision stage using QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix) method. The results are the highest Total Attractiveness Scores (TAS), 3.03 and 3.76, which are followed by market and product development strategies with total strength and weakness score of 1.88 and total value of opportunities and threats 2.93, and the integration strategy total score of 1.41 and 3.05. Toserba Blitz needs to apply alternative strategy for market penetration, by increasing store employees to increasing sales, increasing sales of latest products, competitive prices, increasing promotions supported by pricing strategy, increasing the uses of customers based on loyalty, increased advertising, offering promotion extensively or increasing publicity. Keywords: Competitive strategy, MSMEs, SWOT Matrix, Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM).

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Ahsan, M. (2019). Analisis Matriks Bcg (Boston Consulting Group) Dalam Strategi Mempertahankan Pangsa Pasar Pada Smartphone Merek Samsung (Studi Pada Pt. Samsung Elektronik Indonesia Tahun 2019) Analysis. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

David, R. F. (2016). Managemen Strategik. Buku I, 12–30.

Depkop. (2018). Perkembangan Data Usaha Mikro , Kecil , Menengah Dan Usaha Besar. In Www.Depkop.Go.Id (Vol. 2000, Issue 1).

Mujiastuti, R., Latifah, R., & Hendra, H. (2019). Penentuan Jenis Strategi Pemasaran Menggunakan Metode SWOT dan QSPM Pada UMKM Fashion di Kelurahan Penggilingan Berbasis Teknologi. Jurnal Ilmiah FIFO, 11(1), 52.

Prayudi, D., & Yulistria, R. (2020). Penggunaan Matriks SWOT dan Metode QSPM pada Strategi Pemasaran Jasa Wedding Organizer: Studi Kasus pada UMKM Gosimplywedding Sukabumi. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 9(2), 225.

Putra, G. R., Tama, I. P., & Efranto, R. Y. (2006). Perencanaan Strategi Bisnis Dengan Menggunakan Strategy Formulation Framework Guna Meningkatkan Keunggulan Bersaing (Studi Kasus : Koperasi Unit Desa “BATU”). 207–218.

Putri, N. E., Astuti, R., & Putri, S. A. (n.d.). Perencanaan Strategi Pengembangan Restoran Menggunakan Analisis SWOT dan Metode QSPM (Quantitative Strategic Planning Matriks) (Studi Kasus Restoran Big Burger Malang). 3(2).

Qanita, A. (2020). Analisis Layanan Belanja “Kiring” Pasar Tradisional Anom Baru Sumenep di Tengah Pandemi Covid-19 dengan Metode SWOT dan QSPM. Airlangga Journal of Innovation Managament, 1.

Sari, H. (2019). Strategi Pengembangan Model Bisnis Online Shop Zavair Scraves dengan menggunakan pendekatan BCG Matrix. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 10(2), 213–222. https://doi.org/10.17509/jimb.v10i2.16119

Sarwono, H. A. (2015). Profil Bisnis Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm). Bank Indonesia Dan LPPI, 1–135.

Setyorini, H., Effendi, M., & Santoso, I. (2016). Marketing Strategy Analysis Using SWOT Matrix and QSPM (Case Study: WS Restaurant Soekarno Hatta Malang). Industria: Jurnal Teknologi Dan Manajemen Agroindustri, 5(1), 46–53.

Sitorus, B. P., Nursyamsi, I., & Sumardi. (2019). Strategi Keunggulan Bersaing Pt . Semen Tonasa Dengan Swot Dan Qspm Competitive Advantage Strategy of Pt . Semen Tonasa. Hasanuddin Journal of Bussiness Strategy, 1(1).

Subhan, A., & Peratiwi, M. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Produk dengan Metode Analisis Matriks BCG, SWOT dan Benchmarking pada Perusahaan Rubby Hijab. 311–316.

Sulasih. (2020). Metode Boston Consulting Group (BCG) Sebagai Dasar Menentukan Strategi Pemasarn Pada UD. Putra Bangun Furniture Production. 133–154.

Sutarni, Fathoni, A., & Haryono, A. Tr. (2018). Penerapan Quantitative Strategic Planning Matrix (Qspm) Dalam Implementasi Strategi Pemasaran Pada Zaza Laundry Semarang. Journal of Management, 1–11.

Widayati, W., & Augustinah, F. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Makanan Ringan Kripik Singkong Di Kabupaten Sampang. DIALEKTIKA : Jurnal Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 4(2), 1–20.

Widiyarini, W., & Hunusalela, Z. F. (2019). Perencanaan Strategi Pemasaran Menggunakan Analisis SWOT dan QSPM dalam Upaya Peningkatan Penjualan T Primavista Solusi. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 5(4), 384.

Yanuar, S. P. (2014). Analisis Matriks Boston Consulting Grup( BCG ) pada Sepeda Motor Merek Honda (Studi Kasus Pada PT. Astra Honda Motor Tahun 2013). 2014(June), 1–2.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/bmj.v17i2.2517

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Business Management Journal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

BUNDA MULIA PRESS
PROGRAM STUDI MANAJEMEN
Lantai 3, Ruang Akademik Program Studi Manajemen - Universitas Bunda Mulia
Jl. Lodan Raya No. 2, Ancol – Jakarta Utara 14430, Indonesia
Telp: +62 21 692 9090 ext.1364
Email: friza@bundamulia.ac.id