PERANAN REMEDIAL TEACHING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PADA ANAK DENGAN MILD INTELLECTUAL DISABILITY

Shanty Sudarji

Abstract


The goal of this research is to see the role of remedial teaching in increasing reading capability on children with mild intellectual disability. According to Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV-TR), intellectual disability is individuals with intellectual functions significantly below average, with IQ score about 70 or lower, suffering disorders in adaptive functions in at least two areas, with onset surfacing before 18 years of age. Academically, children with intellectual disability generally suffer delays in reading, writing, and simple arithmetic. Remedial teaching can be used as one of the method to increase reading capability on children with mild intellectual disability. There are two subjects in this research, male and female. Data is collected from observations, interviews, and psychological examination. The result of this research suggests that remedial teaching is able to increase reading capability of children with mild intellectual disability. There is an increase of 27 syllables in reading capability on the first subject, while the second subject have an increase of 24 syllables, comparing between pre-test and post-test data.

 

Keywords: children with mild intellectual disability, reading capability,
remedial teaching.


Full Text:

PDF

References


American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorder (4th-ed-text revision). Washington, DC: APA.

Amin, M. (1995). Ortopedagogik Anak Tunagrahita. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud PPTG

Dalwadi. (2002). Pengaruh Penerapan Metode Suku Kata Dalam Pengajaran Membaca Permulaan Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Skripsi S1 Pada Jurusan PLB FIP UPI. Bandung: tidak diterbitkan.

Dariyo (2000). Manfaat speed reading dalam meningkatkan kecepatan membaca dan pemahaman bacaan. Jurnal ilmiah psikologi “ARKHE” th.5/No.9/2000.

Depdiknas. (2000). Metodik Khusus Pengajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas Dirjen Dikdasmen.

Effendi, M. (2006). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Gunarsa, S. D. & Gunarsa, Y. S. (2004). Psikologi praktis: anak, remaja dan keluarga. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Gunarsa, S. D. & Gunarsa, Y. S. (2006). Dari anak sampai usia lanjut. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hallahan, D. P., Kauffman, J. M. (1983). Exceptional Children. New York: Prentice-Hall inc.

Mangunsong, F. dkk. (1998). Psikologi dan Pendidikan Anak Luar Biasa. Jakarta: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi (LPSP3) UI.

Mar’at. (2005). Psikolinguistik. Bandung: Refika Aditama.

Mash & Wolfe. (2005). Abnormal child psychology. (3rd ed). Australia: Thompson Wadsworth.

Mukhtar., Rusmini. (2001). Pengajaran remedial. Teori dan penerapannya dalam pembelajaran. Jakarta: PT Nimas Multima.

Payne, J. S., Patton, J. (1982). Mental retardation. Ohio: Bell & Howell Company.

Peningkatan prestasi belajar membaca permulaan dengan media pembelajaran kartu kata untuk anak tunagrahita ringan kelas II SLB Negeri X. Skripsi, tidak diterbitkan. Diambil pada 26 Maret 2011 di http://www.google/belajarmembacapermulaan/skripsi.

Pertiwi, P. P., Sugiyanto. (2007). Efektivitas Permainan Konstruktif-Aktif untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi, diterbitkan oleh Fakultas Psikologi UGM. Volume 34, (No. 2), halaman 151-163.

Rahayu, E., Nuryoto, S. (2006). Hubungan motivasi ekstrinsik dengan penguasaan tugas-tugas perkembangan di sekolah pada siswa tunagrahita mampu didik (SLTPLB). Psikodimensia. Kajian ilmiah psikologi, volume 1 (No. 3), halaman 135-143.

Rahayu, E. (2007). Pengaruh jumlah stimulus gambar dalam kemampuan mengarang pada siswa menengah luar biasa Tunagrahita ringan. Psikodimensia volume 6, (No. 1), Januari-Juni 2007, halaman 98-109. Fakultas Psikologi Universitas Katolik Soegijapranata.

Root. (1998). Membantu putra anda belajar membaca. Panduan orangtua usborne. Jakarta: periplus

Somantri, T. S. (2006). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama.

Subrata. (2009). Membaca permulaan dan permainan bahasa. Diambil pada tanggal 22 Februari 2011 di www.google/membacapermulaan.

Sianturi, S. (2009). Gambaran kondisi psikologis dan pengajaran remedial anak usia sekolah yang mengalami kesulitan membaca. Skripsi, tidak diterbitkan. Jakarta: Universitas Tarumanagara.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/psibernetika.v4i1.555

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License