HUBUNGAN KEPRIBADIAN DENGAN AVOIDANCE PROCRASTINATION PADA MAHASISWA

Thoyyibatus Sarirah, Yeni Puji Rahayu

Abstract


ABSTRACT: This study aimed to know the relationship between the personality and avoidance procrastination of university student. This study used a quantitative correlation with a sample of 400 students obtained by using accidental sampling. This study used two scales that is Big Five Inventory (BFI) by McCrae & Costa (1997) to measure personality and Adult Inventory Procrastination (AIP) by McCown & Johnson (1989) to measure avoidance procrastination. Data analysis used correlation technique of pearson product moment. The results of this study showed that extraversion, agreeableness and conscientiousness had relationship with avoidance procrastination, but neuroticism and openness to new experience did not have relationship with avoidance procrastination

Keywords: Avoidance Procrastination, Personality, University Students

 

ABSTRAK: Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui hubungan antara kepribadian dengan avoidance procrastination pada mahasiswa. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Sampel penelitian adalah 400 mahasiswa yang diperoleh dengan menggunakan jenis accidental sampling. Penelitian ini menggunakan dua skala, yaitu: Big Five Inventory (BFI) oleh McCrae & Costa (1997) untuk mengukur kepribadian dan Adult Inventory Procrastination (AIP) oleh McCown & Johnson (1989) untuk mengukur avoidance procrastination. Analisis data menggunakan teknik statistik korelasi Pearson product moment. Hasil penelitian menunjukkan bahwa extraversion, agreeableness dan conscientiousness memiliki hubungan dengan avoidance procrastination, sedangkan neuroticism dan openness to new experience tidak memiliki hubungan dengan avoidance procrastination.

Kata Kunci: Avoidance Procrastination, Kepribadian, Mahasiswa

 


Full Text:

PDF

References


Alzangana, K. (2017). Academic procrastination among international graduate students: The role of personality traits, the big-five personality trait taxonomy. Journal of Arts, Science & Commerce, 3(1), 1-9.

Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2008). Procrastination: Why you do it, What to do about it now. Cambridge: Life Long.

Damopolii, M., & T, M. Y. (2017). Analisis prokrastinasi akademik pembimbingan ilmiah: Studi kasus pada pascasarjana UIN Alauddin Makassar. Laporan Penelitian. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Dewi, I. K. (2014). Perbedaan tingkat prokrastinasi ditinjau dari tipe kepribadian the big five personality pada mahasiswa. Skripsi. Medan: Fakultas Psikologi Universitas Medan Area.

Feist, J., & Feist, G. J. (2010). Theories of personality. Jakarta: Salemba Humanika.

Ferrari, J. R. (1992). Psychometric validation of two procrastination inventories for adults: Arousal and avoidance measures. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment , 14(2), 97-110.

Ferrari, J. R., & Olivette, M. J. (1994). Parental authority and the development of female dysfunctional procrastination. Journal of Research in Personality, 28, 87-100.

Ferrari, J., Johnson, J., & McCown, W. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research and treatment. New York: Plenium Press.

Kunaeni, D. S. (2015). Hubungan antara kepribadian big five dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa kelas karyawan Fakultas Psikologi Universitas x. Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Mercu Buana.

Larsen, R. J., & Buss, D. M. (2014). Personality psyhology: Domains of knowledge of human nature (5th ed.). NY: McGraw Hill Education.

Mahardika, A. P. (2017). Hubungan conscientiousness dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang bekerja. Skripsi. Malang: Program Studi Psikologi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Brawijaya.

Mastuti, E. (2005). Analisis faktor alat ukur kepribadian big five (Adaptasi dari IPIP) pada mahasiswa suku Jawa. INSAN , 7(3), 264-276.

Maula, A. (2013). Hubungan karakteristik kepribadian conscientiousness dengan kecenderungan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Fakultas Dakwah IAIN Surabaya. Skripsi. Surabaya: Program Studi Psikologi Fakultas Dakwah Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel.

Pervin, L., Cervone.D, & Jhon, O. (2005). Personality theory and research. NY: John Wiley & Sons.

Ramdhani, N. (2012). Adaptasi bahasa dan budaya inventori big five. Jurnal Psikologi, 39(2), 189-207.

Reza, I. F. (2015). Hubungan antara motivasi akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa. Humanitas, 12(1), 39-44.

Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387-394.

Sarirah, T. (2017). Apakah procrastinator sejahtera psikologisnya? Studi pada dosen di Universitas X Malang. INSAN Jurnal Psikologi dan Kesehatan Mental, 1(2), 134-140.

Sarirah, T., & Chaq, S.A. (2019). Academic self-efficacy as a predictor toward decisional procrastination among college students preparing a thesis in Indonesia. Journal of Advanced Research in Social Sciences and Humanities, 4(1), 23-28

Schouwenburg, H. C., & Lay, C. H. (1995). Trait procrastination and the big-five factors of personality. Person Individual Differences, 18(4), 481-490.

Siswoyo. (2007). Ilmu pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Swaraswati, Y., Winarno, A. R., & Goeritno, H. (2017). Academic procrastination of undergraduate students: The role of academic self-efficacy and the big five personality traits. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 118, 735-740.

Tice, D. M., & Baumister, R. F. (1997). Longitudinal study of procrastination, performance, stress and health: The costs and benefits of dawding. Psychological Science, 8(6), 454-458.

Utaminingsih, S., & Setyabudi, I. (2012). Tipe kepribadian dan prokrastinasi akademik pada siswa SMA "X" Tangerang. Jurnal Psikologi, 10(1), 48-57.

Watson, D.C. (2001). Procrastination and the five-factor model: A facet level analysis. Personality and Individual Differences. 30(1), 149-158.

Wijaya, T. A. (2014). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa ditinjau dari kepribadian ekstraversi. Skripsi. Semarang: Fakultas Psikologi Universitas Katolik Soegijapranata.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/psibernetika.v12i1.1583

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License