PENGARUH BURNOUT TERHADAP MOTIVASI BERPRESTASI DALAM BEKERJA PADA SALES
Abstract
Farber (Nevi Dkk, 2005) says that burnout is a response from an individual towards stress he experience in the workplace with sign like physical exhaustion dan emotional, helpless feeling, and negative self concepts that start to grow toward his work and his personal life. Gunarsa and Gunarsa (Ninawati, 2002) says that achievement motivates is tendency to achieve success or getting on what he wanted. desire to achieve success considered as a drive. Sample in this research is an employee who work as a sales. This researches done with quantitative research methods. Data collection methods in this research done with questionnaires. The result of this research is R Square 0.410 which means 41% achievement motivates affected by burnout. Thus it can be concluded that there is effect on burnout toward achievement motives while working on sales. More higher someone experience burnout, then more lower achievement motivates while working on sales.
Keywords: burnout, motivasi berprestasi
Full Text:
PDFReferences
Addiriya, K. (2007). Peranan konformitas dalam bidang akademik terhadap motivasi berprestasi. Jakarta: Universitas Atma Jaya
Alwisol. (2008). Psikologi kepribadian. Malang: UMM Press
Angela, P. P. (2007). Perbedaan tingkat burnout antara perawat rawat inap dan perawat rawat jalan rumah sakit fatmawati. Jakarta: Universitas Atma Jaya
Arikunto, S. (2002). Prosedur penelitian: suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka Cipta
Azwar, S. (2006). Reabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Bungin, B. (2005). Metodologi penelitian kuantitatif: komunikasi, ekonomi, dan kebijakan publik serta ilmu-ilmu sosial lainnya. Jakarta: Prenada Media Group
Djamarah, S. B. (2002). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Kusumawati, M., Johan, R. T. (2009). Hubungan antara burnout dengan integritas pada karyawan. Jakarta: Universitas Atma Jaya
Maslach, C., Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. California: Jossey Bass Publishers.
Munandar, A. S. (2001). Psikologi industri dan organisasi. Jakarta: Universitas Indonesia
Muamalat, (2010). PT Pandu siwi sentosa: mengukir prestasi dengan manajemen spiritual. Diambil pada 22 Agustus 2012 dari http://majalah.hidayatullah.com
Nadia, A. Y. (2011). Pengaruh pemberian kompensasi terhadap kepuasan kerja karyawan di PT. pos indonesia jakarta pusat. Jakarta: Universitas Bunda Mulia
Nazir. (2009). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia
Nevi, Seniati, L., Rostiana, D. N. (2005). Faktor-faktor yang mempengaruhi burnout pada tenaga penjual. Jurnal Phronesis. Vol.7. No.2. Hal.141-171. Jakarta: Universitas Tarumanegara
Ninawati. (2002). Hubungan motivasi berprestasi dengan prestasi kerja karyawan. Phronesis. Vol.5. No.8. Hal.75-90. Jakarta: Universitas Tarumanagara R
amon, D., Anita, Z. (2007). Hubungan antara burnout dengan motivasi berprestasi akademis pada mahasiswa yang bekerja. Jakarta: Universitas Gunadarma
Raymond, P. T. (2006). Hubungan antara motivasi berprestasi dengan partisipasi politik pada mahasiswa/i di jakarta. Jakarta: Universitas Atma Jaya
Rostiana, D. N. (2004). Kejenuhan kerja (burnout) pada karyawan. Phronesis. Vol.6. No.11. Hal.40-55. Jakarta: Universitas Tarumanagara
Rumiani. (2006). Prokrastinasi akademik ditinjau dari motivasi berprestasi dan stress mahasiswa. Jurnal Psikologi. Vol.3. No.2 Semarang: Universitas Diponegoro
Sarwono, J. (2006). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. Yogyakarta: Graha ilmu
Setiawan, S. (2012). Lowongan kartu kredit UOB. Diambil pada 24 Agustus 2012 dari www.mokerja.com
Stephen, P. R. (2001). Perilaku organisasi. (penerj. Tim Indeks, Gramedia) Jakarta: Gramedia
Sugiyono. (2007). Metode penelitian bisnis. Bandung: CV. Alfabeta
________. (2009). Statistika untuk penelitian. Bandung: CV. Alfabeta
________. (2010). Statistika untuk penelitian. Bandung: CV. Alfabeta
Sugiarto, D. S. (2002). Metode statistika: untuk bisnis dan ekonomi. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Suharyadi., Purwanto. (2007). Statistika untuk ekonomi dan keuangan modern. Jakarta: Salemba Empat
Suryabrata, S. (2004). Metodologi penelitian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Ubaydillah, A. N. (2008). Menangani masalah burnout di tempat kerja. Diambil pada 9 maret 2012 dari www.e-psikologi.com
Udai, P. (1998). Perilaku organisasi. Jakarta: PT.Pustaka Biraman Pressindo, Anggota IKAPI, dengan Lembaga Pendidikan & Pembinaan Manajemen
Ursula, C. P. (2009). Perbedaan burnout pria dan wanita pada profesi customer relations. Jakarta: Universitas Atma Jaya
Yunita, D. D. (2011). Hubungan job commitment dengan motivasi berprestasi pada tenaga penjual kartu kredit di kota medan. Medan: Sumatera Utara
Wantoro, C. (2012). Sales marketing kartu kredit. Diambil pada 24 Agustus 2012 dari www.mokerja.com
DOI: http://dx.doi.org/10.30813/psibernetika.v5i2.532
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License