HUBUNGAN PERBEDAAN KECERDASAN EMOSIONAL PADA MAHASISWA YANG MENGIKUTI ORGANISASI DENGAN MAHASISWA YANG TIDAK MENGIKUTI ORGANISASI DI UNIVERSITAS BUNDA MULIA

Vicky Vindy, Maria Dwi Yanika Hesti Nugraha

Abstract


Researchers will conduct research to determine the differences in emotional intelligence in students who join the organization with a student who did not join the organization. The purpose of this study in order to gain more knowledge and insight for both students and colleges. The research method used in this research is descriptive quantitative and perform calculations using SPSS 13.0 for windows. From the research it can be concluded that the hypothesis is acceptable, so there is a significant difference in emotional intelligence in students who join the organization with a student who did not attend the organization. Suggestions that can be applied is the college should require all students to join the organization by providing containers of diverse organizations.

 

Keywords : Emotional Intelligence, Organizations, Student


Full Text:

PDF

References


Craig, J.A. (2004). Bukan Seberapa Cerdas Diri Anda Tetapi Bagaimana Anda Cerdas. Interaksara: Batam.

Daulay, M.S. (2010). Pedoman Praktis Manajemen Organisasi Kemahasiswaan. STMIK AMIKOM: Yogyakarta.

Gibson, I., Donnelly. (2005). Organisasi jilid 1. Erlangga: Jakarta.

Goleman, D. (1999). Kecerdasan Emosi Untuk Mencapai Puncak Prestasi. PT. Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.

Goleman, D. (2003). Emotional Intelligence: Kecerdasan Emosional: Mengapa EI lebih penting daripada IQ. PT. Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.

Hasan, A. (2001). Kamus Bahasa Indonesia. Balai Pustaka: Jakarta.

Hasibuan, M. (2005). Organisasi dan Motivasi. Bumi Aksara: Jakarta.

Herr, E.L., Cramer, S.H. (1992). Career Guidance and Counseling Trough the Life Span, Systematic Approuches. Harper Collins Publisher: New York.

Papalia, D.E., et al (2004). Human Development 9th edition. McGraw-Hill: New York.

Santrock, J. W. (2008). Adolesence 4th edition. Mcgrow-Hill: New York.

Segal, J. (2001). Melejitkan Kepekaan Emosional. Kaifa: Bandung. Schulze, R., R.D. Roberts (Eds.). Emotional intelligence: An international handbook. Hogrefe & Huber: Göttingen.

Stein, S.J., Book, H.E. (2002). Ledakan EQ:15 Prinsip Dasar Kecerdasan Emosional Meraih Sukses. Kaifa: Bandung.

Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. PT. Rineka Cipta: Jakarta.

Suwignyo. (2004). Statistika Untuk Penelitian. CV Alfabeta: Bandung.

Tampubolon, D.P. (2001). Perguruan Tinggi Bermutu: Paradigma Baru Manajemen Pendidikan Tinggi Menghadapi Tantangan Abad ke-21. PT. Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.

Thoha, M. (2007). Perilaku Organisasi, Konsep Dasar, dan Aplikasinya. PT. Raja Grafindo Persada: Jakarta.

Yusuf, M. (2002). Kiat Sukses Dalam Karir. Ghalia Indonesia: Jakarta.

Hemmati, T., Mills, J. F., Kroner, D. G. (2003). The validity of the Bar-On emotional intelligence quotient in an offender population. Journal of Personality and Individual Differences, 37, 695–706.

Parker, J.D.A., et al. (2004). Academic achievement in high school: does emotional intelligence matter?. Journal of Personality and Individual Differences, 37, 1321–1330.

Asrori, A. (2009). Hubungan kecerdasan emosi dan interaksi teman sebaya dengan penyesuaian sosial pada siswa kelas VII program akselerasi di SMP Negeri 9 Surakarta. Fakultas Kedokteran UNS.

Edward, J. (2009). Perbedaan Profil Keserdasan Emosional (EQ) Antara Mahasiswa Perguruan Tinggi Negeri dan Mahasiswa Perguruan Tinggi Swasta di Jakarta.

Lanawati, S. (2005). Pengaruh Inteligensi, Emotional Intelligence, Kreativitas, dan Kepribadian Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Disertasi Doktoral, tidak diterbitkan. Universitas Indonesia: Depok.

Widayanti, A. (2005). Perbedaan interaksi sosial antara mahasiswa S1 yang mengikuti dan tidak mengikuti organisasi kemahasiswaan di Fakultas Ilmu Pendidikan UNNES tahun akademik 2004/2005. Fakultas Ilmu Pendidikan UNNES.

Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (1998). Pedoman Umum Organisasi Kemahasiswaan di Perguruan Tinggi.

Ancok, D. (2007, April 26). Modal Manusia Dalam Organisasi. Diunduh dari http://ancok.staff.ugm.ac.id/h-11/alive-4-modal-manusia-dalam-organisasi. html.

Ariwibowo, T. (2008, Februari 21). Quo Vadis Ekstrakurikuler. Diunduh dari http://re-searchengines.com/0208trihayat.html.

Boyatzis, R.E. (2000, 9 Agustus). Developments in emotional intelligence. Diunduh dari ei.haygroup.com/resources/Libraryarticles/Developing%20Emotional% 20Intelligence.pdf.

Departeman Pendidikan Nasional. Panduan Model Pengembangan Diri. Diunduh dari http://www.pangye.com/Ekstrakurikuler-ppt.html

DIKTI. (2007, Desember 05). Hakekat & Tujuan Pendidikan Tinggi. Diunduh dari dikti.go.id/index.php?option=comcontent&task=view&id=2& Itemid=4.

Dukarno, R. (2009, September 08). Jati Diri Baru Mahasiswa. Diunduh dari http://ndarusih.blogspot.com.

Siregar, A.R. (2004). Motivasi Berprestasi Mahasiswa. Diunduh dari digilib.usu.ac.id/modules.php?op=modload&name=index&req=getit&li= 197-2

Siswohardjono, A. (2008, September 10). Membina Pribadi Mahasiswa Melewati Perguruan Tinggi. Diunduh dari ATMALIB Perpustakaan UAJ: Jakarta.

Wibowo,A. (2010, Maret 22). Menyiasati Pengangguran Bergelar. Diunduh dari PengangguranTerdidik/2010.htm




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/psibernetika.v6i1.515

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License