SEBUAH ANALISIS SEMIOTIK LOGO KOKO CICI INDONESIA

Christina Christina

Abstract


‘Koko Cici Indonesia’ was pioneered by Koko Cici Jakarta election held in 2002. Koko Cici Jakarta was born with the aim of increasing inclusiveness Indonesian youths in Chinese culture as part of the wealth of Indonesia. The purpose of this study to determine the meaning of the logo Koko Cici Indonesia as well as knowing the representation and the strengthening of the identity on the logo Koko Cici Indonesia. This research method by analyzing use semiotics of Charles Sanders Peirce basis of sign, qualitative research, with representation and identity theory. Finding shows that the representation of Koko Cici Indonesia logo through competency standards, the provision of knowledge and objectives, have the same understanding to become Koko Cici and become cultural ambassador of Tionghoa, Indonesia tourism ambassador and social ambassador will support identity as Koko Cici Indonesia, Koko Cici is supported with cheongsam and qibao for their duty, greetings, and sash into a unity identity of Koko Cici Indonesia. The identity you want to display from this logo is Koko Cici is not exclusive but they have unity diversity based on the meaning of ba gua’, also maintain the harmonization of tradition. From the logo Koko Cici Indonesia also shows as a Chinese organization seen from the symbol of Dragon & Phoenix, as well as large capacity due to logo like umbrella.

Key Words: Semiotic, Peirce, Logo, Representative, Identity, Communication


Full Text:

PDF

References


Afrianti, Desi. Warta Kota. 2014. Ahok Ingin Kompetisinya Dihilangkan, Ini Tanggapan Koko Cici. Diakses 8 Oktober 2016. dari http://megapolitan.kompas.com/read/2014/08/29/22164491/Ahok.Ingin.Kompetisinya.Dihilangkan.Ini.Tanggapan.Koko-Cici.

Afrillia, Dian. 2015. Ini Dia Makna di Balik Motif Cheongsam. Diakses 28 April 2017. diambil dari https://beritagar.id/artikel/archive/ini-dia-makna-di-balik-motif-cheongsam

Agustina, Heriyani, Farida Nurfalah, dan Popo Sutopo. 2009. Makna Logo Sebagai Cerminan Citra Perusahaan (Studi Deskriptif Pada Logo Cirebon Televisi). Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon

Ahmad, Nurzakiah. 2009. Representasi Maskulinitas. FIB UI.

Anggoro, M.Linggar. 2001. Teori dan Profesi Kehumasan. Jakarta: Bumi Aksara

Akarapi. 2017. Arti Warna Pada Logo Perusahaan dan Pengaruh Emosionalnya Pada Konsumen. Diakses 3 Maret 2017. dari http://desainlogodesign.com/arti-warna-pada-logo-perusahaan-dan-pengaruh-emosionalnya-pada-konsumen

Bee. 2012. Angka keberuntungan dan kesialan dalam budaya Tionghoa. Diakses 20 Januari 2017. dari http://www.vemale.com/woman-extra/14465-angka-keberuntungan-dan-kesialan-dalam-budaya-tionghoa.html

Dada, Huang. 2011. Chinese Inventions - Payung & Parasol. diakses 1 Febuari 2017. dari web.budaya-tionghoa.net

Fikri, Chairul. 2016. First Media Dukung Pemilihan Cici Koko Indonesia 2016. Diakses 2 Febuari 2017 dari http://www.beritasatu.com/budaya/399090-first-media-dukung-pemilihan-cici-koko-indonesia-2016.html

Harijanto, Master Aries. 2008. Peranan Yin-Yang Wu Xing dalam Feng Shui. Diakses 1 Febuari 2017. dari http://www.klikfengshui.com/artikel/teori&praktek/10_yin_yang.php

Hartati, Euis Rita. 2016. Keragaman Etnik Harus Dilindungi Negara. Diakses 6 Oktober 2016. dari Investor Daily, http://www.beritasatu.com/nasional/340979-keragaman-etnik-harus-dilindungi-negara.html

Hendri, Zulfi. 2013. Penciptaan Logo Dies Natalis UNY ke-43 tahun 2007. Jurusan Pendidikan Seni Rupa, Fakultas Bahasa dan Seni: Universitas Negri Yogyakarta.

Herusatoto, Budiono. 2000. Simbolisme dalam Budaya Jawa. Yogyakarta: Hanindita Graha Widia.

Inspirator Freak. 2016. Finalis Koko Cici Jakarta. Diakses 8 Oktober 2016. dari http://www.inspiratorfreak.com/tag/finalis-koko-cici-jakarta/

Iwan & Toni. 2012. Grand Final Pemilihan Koko Cici (Koci) Tahun 2012. Diakses 22 September 2016. dari Berita Jakarta, https://www.youtube.com/watch?v=JhWAlESnDRE

Jefkins, Frank, 1995. Public Relations (Edisi ke-4). Jakarta: Erlangga

Judy Giles dan Tim Middleton. 1999. Studying Culture: A Practical Introduction. Oxford: Blackwell Publishers.

Kridalaksana, Harimurti. 2001. Kamus Linguistik. Edisi Ketiga. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kusrianto, Adi. 2007. Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: ANDI

Kusrianto, Adi. 2009. Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Penerbit Andi.

LingLing, Chendra. 2012. Makna Ragam Hias Ornamen Tiongkok 2 Phoenix Feng Huang. Diakses 2 Febuari 2017. dari http://web.budaya-tionghoa.net/

Marlin, Rindhie. 2017. Makanan khas Imlek yang bawa keberuntungan. Diakses 2 Febuari 2017. dari https://kreditgogo.com/artikel/Gaya-Hidup/Makanan-Khas-Imlek-yang-Bawa-Keberuntungan.html

Maulana, Rizal. 2012. Simbol Religius Di Balik Sejarah Payung. Diakses 30 Januari 2017. dari http://ceritaanda.viva.co.id/news/read/290831-simbol-religius-di-balik-sejarah-payung

Nationsonline. 2017. Feng Shui. Diakses 7 Maret 2017. dari http://www.nationsonline.org/oneworld/Chinese_Customs/feng_shui.htm

Oppier, B.W. 2016. Makna Warna Merah dan Warna Emas saat perayaan Imlek. Diakses 2 Febuari 2017. dari http://www.sanggayahidup.com/makna-warna-merah-dan-warna-emas-saat-perayaan-imlek/

Pabriktasbandung. 2017. Arti Warna Logo-logo Perusahaan. Diakses 2 Febuari 2017. dari http://pabriktasbandung.com/free-tutorial/arti-warna-logo.html#warna%20hitam

Pengertianahli. 2014. Pengertian Lingkaran Apa Itu Lingkaran. Diakses 1 Febuari 2017, dari http://www.pengertianahli.com/2014/05/pengertian-lingkaran-apa-itu-lingkaran.html

Risma, 2013. Fashion Cheongsam dalam Sejarah. Diakses 28 April 2017. dari http://jakartakita.com/2013/02/08/fashion-cheongsam-dalam-sejarah/

Riswandi, 2009.Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: Graha Ilmu dan Universitas Mercu Buana.

Salamadian. 2017. 13 Arti Warna dan Psikologi Warna Terlengkap! (Merah, Ungu, Kuning, Hijau, Tosca, Biru, dll). Diakses 3 Maret 2017. dari http://salamadian.com/arti-warna/

Satria, Randy Pratama. 2012. Burung Phoenix.Diakses 2 Febuari 2017. dari http://www.gudangburung.com/2012/02/burung-phoenix.html

Hall, Stuart. 2003. “TheWorkofRepresentation.”Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. Ed. Stuart Hall. London: Sage Publication.

Suwardikun. W, Didit. 2000. Merubah Citra Melalui Perubahan Logo.Bandung: ITB Library.

Suryadinata, Leo. 1999. Negara dan Minoritas Tionghoa di Indonesia. Universitas Indonesia. diambil dari http://wacana.ui.ac.id/index.php/wjhi/article/view/297/280 diakses pada tanggal 5 Oktober 2016, 13.23

Tan, Herman. 2012. Karakteristik Naga dan Angka 9. Diakses 30 Januari 2017. dari (http://www.tionghoa.info/karakteristik-naga-dan-angka-9/)

Tan, Herman. 2016. 4 Hewan yang dipercaya simbol keberuntungan. Diakses 2 Febuari 2017. dari http://www.tionghoa.info/inilah-4-hewan-yang-dipercaya-simbol-keberuntungan-etnis-tionghoa/

Tan, Herman. 2016. Inilah 5 Mitos Imlek Yang Masih Dipercaya Hingga Sekarang. Diakses 2 Febuari 2017. dari http://www.tionghoa.info/tag/merah/

Yudananto, Wisnu, Sutyastie S. Remi, dan Bagdja Muljarijadi. 2013. Pustaka Unpad Peranan Sektor Pariwisata. Universitas Padjajaran.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/s:jk.v10i2.941

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi

Publisher

Editorial Board SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi
Department of Communication
Faculty of Social Science and Humanities
"UNIVERSITAS BUNDA MULIA"
Lodan Raya St No.2,  North Jakarta 14430
Phone: +62 21 692 9090 ext. 348
Email: SEMIOTIKA@ubm.ac.id