ANALISIS SEMIOTIKA MEME ‘PROFESI YANG TIDAK DAPAT WORK FROM HOME’ SELAMA PANDEMI COVID-19

Anindita Widiastuti, Muhammad Richard Ismail, Alya Zahrani Iswanto

Abstract


ABSTRACT
A meme is capable of picturing a phenomenon which is generally arranged through a picture that is followed by a description that adds up to the representation of a meaning that is intended to be conveyed by a meme creator. A meme may be perceived as unique since it has the ability to express numerous points of view, such as one’s or a group of society’s political view. The COVID-19 pandemic which is currently threatening the world’s public health starting from the end of 2019 introduces an enormous disruption in various fields, including the social aspect in Indonesia. One of the difficulties that the citizens felt is their obligation to do their work from home, as a form of health quarantine, along with physical distancing avoiding interactions that occurred in workplaces. As a government policy, it’s only normal that a pro-contra rises in the society. One of the flaws in the policy is the existence of professions which doesn’t allow their work to be done at home, specifically for professions such as fishermen, farmers, and construction workers that are also found at the memes which this study analysed. To look at how a public discourse is done through a meme, the study uses Barthes’ Semiotic Analysis Model in revealing the myth that exists in the meme found in the social media platforms during the COVID-19 pandemic. The study finds how the memes in the analysis represent a perceived flaw in the Work From Home policy when the policy is directed to several types of professions in Indonesia, as well as it is a form of political critique.
Keywords: Work From Home, COVID-19, semiotic, meme

 

ABSTRAK
Suatu meme mampu menggambarkan sebuah fenomena yang pada umumnya dirangkai melalui suatu gambar yang diikuti dengan deskripsi yang mendukung representasi suatu makna yang hendak disampaikan seorang pembuat meme. Meme juga dianggap unik oleh karena kemampuannya mengekspresikan berbagai sudut pandang, seperti pandangan politik seseorang atau sekelompok masyarakat. Pandemi COVID-19 yang tengah mengancam kesehatan masyarakat dunia sejak akhir tahun 2019 menghadirkan disrupsi yang besar dalam berbagai sektor, termasuk aspek sosial di Indonesia. Salah satu kesulitan yang dialami masyarakat adalah kewajiban setiap individu untuk melaksanakan pekerjaan mereka dari rumah masing-masing atau yang sering disebut sebagai “Work From Home”, sebagai bentuk kekarantinaan kesehatan dengan pembatasan fisik dari interaksi yang terjadi di tempat berbagai pekerjaan dilakukan. Selayaknya suatu kebijakan pemerintah, resolusi kesehatan ini menimbulkan pro-kontra bagi masyarakat Indonesia. Salah satu kekurangan dari kebijakan ini adalah keberadaan profesi yang tidak memungkinkan pekerjaannya untuk dikerjakan di rumah, khususnya untuk profesi seperti nelayan, petani, dan tukang bangunan yang juga ditemukan pada ketiga meme yang dianalisis pada penelitian ini. Untuk melihat bagaimana ruang publik dimanfaatkan melalui meme, penelitian menggunakan Model Analisis Semiotika Barthes dalam mengulik mitos yang terdapat pada beberapa meme yang hidup di media sosial selama rangkaian pandemi COVID-19. Studi menemukan keberadaan meme yang menunjukkan ketidaksesuaian perwujudan Work From Home bagi beberapa jenis profesi milik masyarakat Indonesia, sebagai bentuk kritik politis. Selain memenuhi fungsi hiburan, sebuah meme juga memiliki potensi untuk menjadi ruang publik bagi masyarakat melalui berbagai saluran dimana meme dapat hidup, yakni media sosial.

Kata Kunci: Bekerja dari Rumah, COVID-19, semiotika, meme


Full Text:

PDF

References


Hull, D. (2000). Taking memetics seriously: Memetics will be what we make it. Dalam R. Aunger, Darwinizing culture: The status of memetics as a science (hal. 43-168). Oxford, England: Oxford University Press.

Knobel, M., & Lankshear, C. (2007). A new literacies sampler. New York: Penguin.

Cahya, M. B., & Triputra, P. (2017). Motives that Influence Participatory Culture Internet Meme (A Case Study of Social Media Path Audience of Postgraduate Communication Students University of Indonesia). Interact.

Alvarez, A. (2004). Memetics: An evolutionary theory of cultural transmission. Sorites, 15, 24–28.

Jenkins, H., Li, X., Krauskopf, A., & Grean, J. (2009). If it doesn’t spread, it’s dead (part one): Media viruses and memes .

Katz, E., Blumer, J. G., & Gurevitch, M. (1974). "Utilization of Mass Communication by the Individual”, in the uses of mass communications: Current perspectives on Gratifications research. Sage Annual Reviews of Communication Research.

Rubin, A. M., Haridakis, P. M., Hullman, G. A., Sun, S., Chikombero, P. M., & Pornsakulvanich, V. (2003). Television exposure not predictive of terrorism fear. Newspaper Research Journal, 24, 128-145.

Shifman, L. (2013). Memes in a Digital World: Reconciling with a Conceptual Troublemaker. Journal of Computer Mediated Communication.

Szablewicz, M. (2014). The ‘losers’ of China’s Internet: Memes as ‘structures of feeling’ for disillusioned young netizens. China Information.

Zhou, F., Yu, T., Du, R., Fan, G., Liu, Y., Z., L., . . . Cao, B. (2020). Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. Lancet, 395, 1054– 1062.

Ihsanuddin. (2020, 3 3). Fakta Lengkap Kasus Pertama Virus Corona di Indonesia. Diambil kembali dari Kompas: https://nasional.kompas.com/read/2020/03/03/06314981/fakta-lengkap-kasus-pertama-virus-corona-di-indonesia?page=all

Burton, G. (2010). Media And Society: Critical Perspectives. UK: McGraw-Hill Education.

Pusanti, R. R. (2015). Representasi Kritik dalam Meme Politik (Studi Semiotika Meme Politik dalam Masa Pemilu 2014 pada Jejaring Sosial ”Path” sebagai Media Kritik di Era Siber). Skripsi.

Rorong, M. J., & Suci, D. (2019). Representasi Makna Feminisme pada Sampul Majalah Vogue Versi Arabia Edisi Juni 2018 (Analisis Semiotika dengan Perspektif Roland Barthes). Semiotika.

Sarbaugh, L. E. (1993). Intercultural Communication. USA: Library of Congress Catalog.

Barker, C. (2004). Cultural Studies. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Dadan, R. (2005). Tokoh dan Pemikiran Semiotika. Jakarta: Tazkiya Press.

Kurniawan. (2001). Semiologi Roland Barthes. Magelang: Indonesiatera.

Danesi, M. (2010). Pengantar Memahami Semiotika Media. Yogyakarta: Jalansutra.

Sobur, A. (2013). Filsafat Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Budiman, K. (2001). Kosa Semiotika. Yogyakarta: LKis.

Hoed, B. H. (2008). Semiotik dan Dinamika Sosial Budaya. Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya, Universitas Indonesia.

Barthes, R. (1972). Mythologies: Roland Barthes. New York: Hill and Wang.

Nurita, D. (2020, 3 15). Ini Pidato Lengkap Jokowi Soal Kerja dan Ibadah di Rumah. Diambil kembali dari Tempo: https://nasional.tempo.co/read/1319840/ini-pidato-lengkap-jokowi-soal-kerja-dan-ibadah-di-rumah

Meng, B. (2011). From Steamed Bun to Grass Mud Horse: E Gao as alternative political discourse on the Chinese Internet. Global Media and Communication.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/s:jk.v14i1.2193

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Anindita Widiastuti, Muhammad Richard Ismail, Alya Zahrani Iswanto

Publisher

Editorial Board SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi
Department of Communication
Faculty of Social Science and Humanities
"UNIVERSITAS BUNDA MULIA"
Lodan Raya St No.2,  North Jakarta 14430
Phone: +62 21 692 9090 ext. 348
Email: SEMIOTIKA@ubm.ac.id