ANALISIS ISI PADA PROGRAM DESTA AND GINA IN THE MORNING PADA RADIO PRAMBORS JAKARTA

Laurencia Laurencia, Sugeng Wahjudi

Abstract


ABSTRACT
This thesis is entitled "Analysis of the Contents of the Desta and Gina in the Morning Program on Prambors Jakarta radio" in accordance with the main problem formulation raised "How is the analysis of the contents of the Desta and Gina in The Morning program on Radio Prambors based on radio infotainment categories? And what is the editorial policy in the Desta and Gina in The Morning program based on the packaging of the contents inside? ". The purpose of this study is to determine the content of the analysis contained in the air magazine program Desta and Gina in The Morning on Prambors radio and to find out the editorial policy of the program applied to the Desta and Gina in The Morning program based on the contents of the information. The method used in this research is to use a quantitative data analysis method with a descriptive approach. By using descriptive technical analysis of the content that is calculated internally on the frequency and percentage based on existing categories. Based on his assessment, the results of the study were divided into three categories, based on Info-entertainment, Infotainment, and Information and entertainment. All three have different indicators. The conclusion of this research is that by looking at the editorial method in packaging, this program is neatly packaged and very attractive, so that it is interested by ad owners, interested listeners in participating through interactive events, having reliable sources of information with talkshows held.
Keywords: Content Analysis, Editorial Policy, Radio Prambors

 

ABSTRAK
Skripsi ini berjudul “Analisis Isi Program Desta and Gina in the Morning pada radio Prambors Jakarta” sesuai dengan pokok rumusan masalah yang diangkat “Bagaimana analisis isi program Desta and Gina in The Morning di Radio Prambors berdasarkan kategori infotainment radio? Dan Bagaimana kebijakan redaksi dalam program Desta and Gina in The Morning berdasarkan pada pengemasan isi yang ada didalamnya?”. Tujuan dari penelitian ini adalah Untuk mengetahui konten analisis yang terkandung dalam program majalah udara Desta and Gina in The Morning di radio Prambors dan Untuk mengetahui kebijakan redaksi program yang diterapkan pada program Desta and Gina in The Morning berdasarkan isi informasinya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan metode analisis data kuantitatif pendekatan deskriptif. Dengan menggunakan teknis analisis isi dekriptif yang perhitungannya secara interfal pada frekuensi dan presentase berdasarkan kategori yang ada. Berdasarkan penilaiannya, hasil penelitian dibagi kedalam tiga kategori, berdasarkan Info-entertainment, Infotainment, dan Information and entertainment. Ketiganya memiliki indikator yang berbeda. Kesimpulan dari penelitian ini adalah Melihat cara redaksi dalam pengemasan, program ini dikemas rapi dan sangat menarik, sehingga diminati oleh pemilik iklan, diminati pendengar dalam berpartisipasi melalui interaktif yang dibuka, memiliki sumber informasi terpercaya dengan perbincangan (talkshow) yang diadakan.
Kata kunci: Konten Analisis, Kebijakan Redaksi, Radio Prambors


Full Text:

PDF

References


Bakhtiar, S. (2006). Cara Gampang Jadi Penyiar Radio. Yogyakarta: Indonesia Cerdas.

Daryanto. (2011). Manajemen Pemasaran: Sari Kuliah. Bandung: Satu Nusa.

Eriyanto. (2013). Analisis Isi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Iriantara, Y. (2014). Manajemen Media Massa Edisi 2. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to its Methodology. Thousand Oaks: Sage Publications.

Krippendorff, K. (2006). Content Analysis: An Introduction to its Methodology. Thousand Oaks: Sage Publications.

M, Morissan. (2008). Manajemen Media Penyiaran. Jakarta: Prenda Media.

M.A, Morissan. (2008). Manajemen Media Penyiaran Strategi Mengolah Radio dan Televisi. Jakarta: Kencana.

Martono, N. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mulyana, D. (2008). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyana, D. (2008). Metodologi Penelitian Komunikasi. Bandung: Remaja Posda Karya.

Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks: Sage Publications.

Oetama, J. (2004). Pers Indonesia:Berkomunikasi dalam Masyarakat Tidak Tulus. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

PRAMBORSFM. (2014). Retrieved from Pramborsfm.com: http://www.pramborsfm.com/

Rochimah, I. (2015). Dinamika Kelompok-Kepemilikan Media Sebagai Proses Strukturasi dalam Industri Media di Indonesia. Studi Kasus Radio Induk dan Radio Jaringan, 86-90.

Suhaimi, H. (2013). Media Massa. In Every One Can Lead (pp. 156-158). Yogyakarta: PT Bentang Pustaka.

Tamburaka, A. (2013). Agenda Setting Media Massa. Jakarta: PT Raja Graffindo Persada.

Vivian, J. (2008). Teori Komunikasi Massa, Edisi Kedelapan. Jakarta: Kencana.

West, R., & H, T. L. (2007). Pengantar Teori Komunikasi. Jakarta: Salemba Humanika.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/s:jk.v13i1.1789

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi

Publisher

Editorial Board SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi
Department of Communication
Faculty of Social Science and Humanities
"UNIVERSITAS BUNDA MULIA"
Lodan Raya St No.2,  North Jakarta 14430
Phone: +62 21 692 9090 ext. 348
Email: SEMIOTIKA@ubm.ac.id