ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF DESTINATION IMAGE ON TOURIST VISIT INTEREST IN CURUG BALONG ENDAH, BOGOR

Vincent Febian Suharto, Yudhiet Fajar Dewantara

Abstract


Building a strong destination image is a key objective for every tourism area manager, as a positive image can boost tourist visits and generate profit. This study aims to analyze the impact of destination image on tourist visit intentions at Curug Balong Endah, Bogor, using a descriptive quantitative approach. The sample comprised 100 tourists selected through accidental sampling. Data was collected via questionnaires, observations, and documentation, and analyzed using the T-test. The results indicate that the destination image significantly affects visit intentions, with a significance value of 0.000, which is less than 0.05. The R2 test shows that 35.3% of the variance in visit intentions is explained by the destination image, while the remaining 64.7% is influenced by other factors. In conclusion, destination image has a significant impact on tourist visit intentions at Curug Balong Endah, and future research is recommended to include additional variables such as cultural or economic factors.

Full Text:

PDF

References


Ajeng, F. N. (2016). Pengaruh Daya Tarik Wisata Terhadap Niat Kunjungan Ulang Wisatawan Dengan Kepuasan Wisatawan Sebagai Variabel Interveni8ng Pada Taman Safari Indonesia Cisarua

Bogor. Jurnal Pariwisata.

Ariyani, N. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Partisipasi Pemangku Kepentingan pada Pengembangan Kawasan Wisata Kedung Ombo. Jurnal Pariwisata Terapan, 4(2), 147-162.

Fafurida, F., Oktavilia, S., Prajanti, S. D. W., & Maretta, Y. A. (2020). Tourism and economic development in Indonesia. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3), 6476-6479

Fajrin, A. R., Wijayanto, G., & Kornita, S. E. (2021). Pengaruh Fasilitas dan Lokasi terhadap Kepuasan dan Minat Berkunjung Kembali Wisatawan Candi Muara Takus Kecamatan XIII Koto Kampar Kabupaten Kampar. Jurnal Ekonomi KIAT, 32(1).

Fatmasari Faisal, U., & Fansuri, I. (2023). Pengembangan Teknologi Digital Terhadap Pemenuhan Keselamatan Konstruksi Di Indonesia. Indonesian Journal of Construction Engineering and Sustainable Development (Cesd), 6(2), 35–45.

Kartini, R. A. (2021). Analisis SWOT terhadap storynomics tourism sebagai strategi promosi pariwisata (studi kasus kawasan wisata kali cisadane, kota tangerang, banten, indonesia). Dynamic Management Journal, 5(2), 58-69.

Lestari, S., Yulita, I. K., & Prabowo, T. H. E. (2022). Pengaruh Citra Destinasi, Fasilitas Wisata terhadap Minat Berkunjung Ulang (Studi kasus Wisatawan Pantai Klayar Pacitan). EXERO: Journal of Research in Business and Economics, 5(1), 1-28.

Meiliana, S., & Dewantara, Y. F. (2020). Pengaruh Motivasi Dan Layanan Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan Nusantara Ke Museum Sumpah Pemuda. Journal FAME: Journal Food and Beverage,

Product and Services, Accomodation Industry, Entertainment Services, 3(2).

Nafis, R. W. (2020). Pengaruh Citra Destinasi dan Kepercayaan Wisatawan Terhadap Keputusan Berkunjung. Jurnal Ilmiah Ecobuss, 8(1), 40-45.

Palupiningtyas, D., & Yulianto, H. (2018). Kepuasan Wisatawan: Tinjauan Terhadap Atraksi, Aktivitas, Amenitas dan Aksesibilitas Di Taman Nusa Bali. E-Bisnis: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 11(2), 56-66.

Puspasari, H., & Puspita, W. (2022). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Tingkat Pengetahuan dan Sikap Mahasiswa terhadap Pemilihan Suplemen Kesehatan dalam Menghadapi Covid-19. Jurnal Kesehatan, 13(1), 65.

Ramadhani, S. A., Setiawan, H., & Rini. (2021). Analysis of the Influence of Tourist Attractions , and Ancillary Service on Revisiting Interest in Bukit Siguntang Tourism. Jurnal Terapan Ilmu

Ekonomi, Manajemen Dan Bisnis, 1(3), 124–133.

Riadi, D., Permadi, L. A., & Retnowati, W. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Berkunjung Kembali Ke Desa Wisata Hijau Bilebante Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Wisatawan. Jurnal Riset Pemasaran, 2(2).

Samuel, S., & Ishak, R. (2023). Pengaruh Fasilitas Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Curug Pangeran, Kawasan Gunung Salak Endah, Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Kewirausahaan

(JUMANAGE), 2(2), 236-243.

Satria, D., & Wibowo, J. M. (2021). Peran Klaster Pariwisata Terhadap Ekonomi Kreatif Kabupaten Banyuwangi Di Era Industri 4.0. Jurnal Kepariwisataan Indonesia: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Kepariwisataan Indonesia, 15(2), 134-147.

Suhartapa, S., & Sulistyo, A. (2021). Pengaruh Persepsi dan Motivasi Wisatawan Terhadap Minat Kunjung Ulang di Pantai Baru Yogyakarta. Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(2).

Yandi, A., Mahaputra, M. R., & Mahaputra, M. R. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Minat Kunjungan Wisatawan (Literature Review). Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta, 1(1), 14–




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/glost.v0i0.6110