Baudrillard’s postmodernist perspective on aggression and violence expression in online media comment columns
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, A. F., & Ediyono, S. (2022). Perspektif Pemikiran Postmodernisme Dalam Pembelajaran Untuk Membangun Generasi Milenial Bijaksana Di Era Abad Ke-21. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(3), 1. https://doi.org/10.20961/shes.v5i3.59300
Andayani, S., Tjahyadi, I., & Wafa, H. (2021). Analisis Wacana Kritis Model Van Dijk Dalam Pemberitaan Krisis Energi Di Media Daring Cnbcindonesia. Com. Conference on Innovation and Application of Science and Technology (CIASTECH), Ciastech.
Anggraini, A. E. (2018). POSMODERNISME DAN POSKOLONIALISME DALAM KARYA SASTRA. Pujangga : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(1), 59–70. https://doi.org/10.47313/PUJANGGA.V4I1.500
Arsita. (2017). Simulakra Baudrillard dalam Multidimensi Posmodernisme: Kajian Fotografi Makanan dalam Media Sosial Instagram. Rekam: Jurnal Fotografi, Televisi, Animasi, 13(2), 85–98. https://doi.org/10.24821/REKAM.V13I2.1932
Bakti, I. S., Nirzalin, N., & Alwi, A. (2019). Konsumerisme dalam Perspektif Jean Baudrillard. Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), 13(2). https://doi.org/10.24815/jsu.v13i2.15925
Baudrillard, J. (2017). The Consumer Society: Myths and Structures. In The Consumer Society: Myths and Structures. https://doi.org/10.4135/9781526401502
Baudrillard, J., & Johnston, J. (2007). The Ecstasy of Communication. In Stardom and celebrity: A reader. https://doi.org/10.4135/9781446269534.n7
Caeli, R., Tarsisty, C., Marta, R. F., Fernando, J., Rianto, P., & Tanjung, S. (2021). Kajian Komunikasi dalam Perspektif Old and New Media. Komunikasi, 15(April).
Chaer, H., Rasyad, A., & Sirulhaq, A. (2022). Ontologi Huruf Nun Menuju Titik Semiotik. Paradigma: Jurnal Kajian Budaya, 12(2), 6. https://doi.org/10.17510/paradigma.v12i2.629
Chinmi, M., & Marta, R. F. (2020). RuangGuru as an Ideation of Interaction and Education Revolution during Pandemic in Indonesia. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12, 123.
Coleman, PT; Deutsch, M & Marcus, E. (2014). The handbook of conflict resolution: Theory and practice. In John Wiley and Sons Inc.
Daniar, A., Marta, R. F., & Sampurna, A. (2020). Defining Brand Identity of Noesa Woven Fabric through Total Branding in Online Media. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 3(1), 77–88. https://doi.org/10.17933/diakom.v3i1.105
Djalal, T., Adam, A., & A. Kamaruddin, S. (2022). Masyarakat Konsumen dalam Perspektif Teori Kritis Jean Baudrillard. Indonesian Journal of Social and Educational Studies, 3(2).
Evanytha, Farady Marta, R., Panggabean, H., & Amanda, M. (2022). Stigma Sosial Pengangguran di Media Daring Amerika Serikat pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Komunikasi, 16(2), 169–186. https://doi.org/10.20885/komunikasi.vol16.iss2.art5
Fernando, J., & Marta, R. F. (2018). Komodifikasi Budaya Pria Jawa di Iklan Djarum 76 versi “ Om Jin Buat Zaskia Gotik Jatuh Cinta .” Jurnal Ilmu Komunikasi Ultimacom, 10(1), 53–72.
Fitriana, R. A. (2019). ANALISIS WACANA KRITIS BERITA ONLINE KASUS PENIPUAN TRAVEL UMRAH (MODEL TEUN A. VAN DIJK). BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(1). https://doi.org/10.17977/um007v3i12019p044
Fitrianti, R. (2021). SIMULACRUM MEDIA DI ERA POSTMODERN. Bureaucracy Journal : Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance, 1(2). https://doi.org/10.53363/bureau.v1i2.29
Hidayat, M. A. (2019). MENIMBANG TEORI-TEORI SOSIAL POSTMODERN: SEJARAH, PEMIKIRAN, KRITIK DAN MASA DEPAN POSTMODERNISME. Journal of Urban Sociology, 2(1), 42–64. https://doi.org/10.30742/JUS.V2I1.610
Hikmawan, M. D., & Azwar, A. F. A. (2020). Fashion Branding Dalam Narasi Simulacra dan Simulasi (Penggunaan Brand “Nike” dalam Menentukan Status Sosial di Masyarakat). JOURNAL OF SCIENTIFIC COMMUNICATION (JSC), 1(1). https://doi.org/10.31506/JSC.V1I1.7768
Hill, S., & Fenner, B. (2010). Media and Cultural Theory. Ventus. https://books.google.co.id/books?id=Xh3qOub-ngsC
Ilham, I. (2018). Paradigma Postmoderent; Solusi Untuk Kehidupan Sosial? Jurnal Sosiologi USK:Media Pemikiran & Aplikasi.
Ismail, Y. (2019). Postmodernisme dan Perkembangan Pemikiran Islam Kontemporer. Jurnal Online Studi Al-Qur An, 15(2), 235–248. https://doi.org/10.21009/JSQ.015.2.06
Kushendrawati, S. M. (2001). Hiperrealitas dan ruang publik : sebuah analisis cultural studies. Penaku. https://lib.ui.ac.id
Maharani, R. P., Rahmawati, U., & Sari, D. N. (2022). Hiperrealitas Pengguna Tiktok (STUDI KASUS PADA ANAK-ANAK DI KABUPATEN OGAN KOMERING ULU). Jurnal Komunikasi Dan Budaya, 3(1).
Marta, R. F. (2018). Perjuangan Multikulturalisme Perhimpunan Indonesia Tionghoa Dalam Perspektif Rekognisi Axel Honneth. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 4(01), 25. https://doi.org/10.30813/bricolage.v4i01.1065
Marta, R. F., & Agustin, P. (2014). Kajian Identitas Merek Situs Berniaga.com melalui Makna Slogan Jualnya Gampang Belinya Senang. Jurnal AL-AZHAR INDONESIA SERI PRANATA SOSIAL, 2(3), 198–207.
Marta, R. F., & Fernando, J. (2020). Dialectics of Forgiveness between Ethnic Communities for West Kalimantan Harmony. Jurnal The Messenger, 12(1), 1. https://doi.org/10.26623/themessenger.v12i1.1408
Marta, R. F., Fernando, J., Steffanie, L., & Wijaya, M. (2020). Tinjauan Peran Komunikasi Keluarga Pada Kinerja Public Relations Melalui Konten Laman Resmi Media Daring KPPPA. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 18(01), 30–42. https://doi.org/10.22500/18202028620
Marta, R. F., & Suryani, A. (2016). Dampak Kekuatan Informasi Film Ngenest terhadap Penilaian Komunitas Stand Up Indonesia di Jakarta. Jurnal Aspikom, 3.
Nisa Nurrakhmani, N., & Rifayanti, R. (2019). HIPEREALITAS “KEKINIAN” PADA PENGGUNA MEDIA SOSIAL INSTAGRAM (Studi pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Mulawarman). 7(4), 167–178.
Pangaribuan, O. C. (2019). HIPERREALITAS JOKOWI PADA VIDEO OPENING CEREMONY ASIAN GAMES 2018. Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1), 87–100. https://scholar.ui.ac.id/en/publications/hiperrealitas-jokowi-pada-video-opening-ceremony-asian-games-2018
Puji Purwatiningsih, A., & Hermawan Adinugraha, H. (2018). Histori Filantropi: Tinjauan Teori Postmodern. ZISWAF : Jurnal Zakat Dan Wakaf, 5(1). https://doi.org/10.21043/ziswaf.v5i1.3573
Rahma, A. (2021). ANALISIS HIPERREALITAS PADA FILM ROGUE ONE: A STAR WARS STORY (ANALISIS SEMIOTIKA JOHN FISKE). The Commercium, 4(3), 31–38. https://doi.org/10.26740/TC.V4I3.42279
Ro’uf, A. M. (2019). Posmodernisme: Dampak dan Penerapannya pada Studi Islam. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 19(1), 155–176. https://doi.org/10.24042/ajsk.v19i1.4161
Sampurna, A., Tandian, M., Huang, V., Florescia Simanjuntak, R., & Marta, R. F. (2020). Implementasi Total Branding Dalam Perspektif Semiotika Pemasaran. CoverAge: Journal of Strategic Communication, 10, 59–73.
Sarup, M., & Thornham, S. (2008). Panduan Pengantar Untuk Memahami Postrukturalisme dan Posmodernisme. Jalasutra. //lib.pasca.isi.ac.id%2Findex.php%3Fp%3Dshow_detail%26id%3D2113%26keywords%3D
Saumantri, T., & Zikrillah, A. (2020). TEORI SIMULACRA JEAN BAUDRILLARD DALAM DUNIA KOMUNIKASI MEDIA MASSA. ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 11(2). https://doi.org/10.24235/orasi.v11i2.7177
Setiawan, J., & Sudrajat, A. (2018). PEMIKIRAN POSTMODERNISME DAN PANDANGANNYA TERHADAP ILMU PENGETAHUAN. Jurnal Filsafat, 28(1), 25–46. https://doi.org/10.22146/JF.33296
Sya, M., & Marta, R. F. (2019). Framing “Tong Ngin Fan Ngin Jit Jong” Slogan as Construction of Three Online Media Framing at Bangka. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies), 3(3), 332. https://doi.org/10.25139/jsk.v3i3.1701
Tunziyah, & Ri’aeni. (2019). Analisis Wacana Kritis Konstruksi Konflik Keluarga dalam Film Cek Toko Sebelah. Lontar, 7(1).
Widodo, A., Marta, R. F., Engliana, Solihin, M., & Sudarsono, A. B. (2023). SOCIAL SUPPORT FOR HEALTH ON INSTAGRAM: A DIGITAL ETHNOGRAPHIC STUDY. Aspiration.
Wijaya, M. H. dwi, & Mashud, M. (2020). Konsumsi Media Sosial Bagi Kalangan Pelajar: Studi Pada Hyperrealitas Tik Tok. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(2), 170–191. https://doi.org/10.31538/ALMADA.V3I2.734
Wikandaru, R. (2018). METAFISIKA INFORMASI DALAM PERSPEKTIF PEMIKIRAN JEAN BAUDRILLARD: KONTEKSTUALISASINYA DENGAN PERTAUTAN MEDIA DAN POLITIK DI INDONESIA. Jurnal Filsafat, 27(2). https://doi.org/10.22146/jf.32804
Yunanda, M. F. (2020). WELCOME TO THE SIMULATION WORLD. TONIL: Jurnal Kajian Sastra, Teater Dan Sinema, 17(1). https://doi.org/10.24821/tnl.v17i1.3483
Yusar, F., Sukarelawati, S., & Agustini, A. (2020). Kognisi Sosial Dalam Proses Analisis Wacana Kritis Model Van Dijk Pada Buku Motivasi. JURNAL KOMUNIKATIO, 6(2). https://doi.org/10.30997/JK.V6I2.2876
DOI: http://dx.doi.org/10.30813/bricolage.v11i2.8230
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Accredited by:
Indexed by:
UNIVERSITAS BUNDA MULIA PRESS
PROGRAM STUDI MAGISTER ILMU KOMUNIKASI
Lantai 3 Ruang Pascasarjana - Universitas Bunda Mulia
Jl. Lodan Raya No. 2, Ancol – Jakarta Utara 14430, Indonesia
Telp: +62 21 692 9090 ext.1317
Email: bricolage@ubm.ac.id; bricolage.mikom@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats