Management of late adolescent privacy communications to step-parents

Risma Kartika, Shafira Sholihatul Qodriyah

Abstract


Families with stepparents are common in Indonesia and are not considered taboo by society. The relationship between late adolescents and stepparents in a family environment will show different quality of communication, however the delivery of personal information in an interaction can affect the relationship between the two. Communication Privacy Management (CPM) which focuses on individual management in processing their privacy, which is reviewed from 5 elements, namely, Private Information, Privacy Boundaries, Control and Ownership, Rule-Based Management and Privacy. Management Dialectics. This study looked at how late adolescents manage their personal communication management in establishing relationships with their stepparents. This study uses qualitative methods and forms a description of the data observed by the researcher. The results of this research indicate that the decision to choose to disclose and not to disclose personal information is based on existing privacy limitations, the more intimacy is attached to the relationship, the smaller the privacy barrier. However, there is intimacy between late adolescence and stepparent, late adolescence still has hidden information that is not disclosed.


Keywords


management of communication privacy, late teens, step parent

Full Text:

PDF

References


Amin, F., & dkk. (2016). Antologi Administrasi Publik dan Pembangunan: Festschrift untuk Sjamsiar Sjamsuddin. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Aminah, S., & Roikan. (2019). Pengantar Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta Timur: Kencana.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.

Ardiyanti, H. (2018). Swafoto: Sebuah Pendekatan Teori Manajemen Privasi Komunikasi. Jurnal Masalah - Masalah Sosial, 106.

Clara, E., & Wardan, A. A. (2020). SOSIOLOGI KELUARGA. Jakarta: UNJ Press.

Diyanati, A. (2019). PENGELOLAAN HAMBATAN KOMUNIKASI DALAM KELUARGA POLIGAMI : STUDI PADA KONFLIK ANAK DENGAN ORANGTUA. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Endraswara, S. (2006). Metode, Teori, Teknik Penelitian Kebudayaan: Ideologi, Epistemologi, dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Widyatama.

Halaluddin, & Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Kadji, Y. (2016). Metode Penelitian Ilmu Administrasi. Yogyakarta: Deepublish.

Kahi, H. E., Rizk, G. A., Hlais , S., & Adib, S. (2011, Maret 31). Estern Mediterranean Health Journal. Diambil kembali dari WHO: http://www.emro.who.int/emhj-volume-18-2012/issue-6/article-8.html

Manzilati, A. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma, Metode, dan Aplikasi. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif Teori Dasar Dan Analisis Data Dalam Perspektif Kualitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Maulana, I. B. (2020). Pergeseran Pemikiran Hukum dari Era Yunani Menuju Post-Modernisme. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.

Morissan. (2019). Riset Kualitatif. Jakarta: Kencana.

Muliono, W. A. (2019). Filsafat Ilmu: Cara Mudah Memahami Filsafat Ilmu. Jakarta: Kencana.

Natalia, Ika Wahyu. 2017. “Communication Privacy Management tentang Hubungan Seks Pranikah yang telah dilakukan oleh Remaja.” Journal Ilmu Sosial 17.

Njotorahardjo, Felicia. 2014. “Manajemen Komunikasi Privasi Seorang Mantan Pria Simpanan.” Journal Komunikasi 7-9.

Novianti, R. D., Sondakh, M., & Rembang, M. (2017). Komunikasi Antarpribadi Dalam Menciptakan Harmonisasi (Suami dan Istri) Keluarga Di Desa Sagea Kabupaten Halmahera Tengah. e-journal “Acta Diurna", 2

Paramitasari, R., & Alfian, I. N. (2012). Hubungan Antara Kematangan Emosi dengan Kecenderungan Memaafkan pada Remaja Akhir. Jurnal Psikologi Pendidikan, 3.

Petronio, S. (2002). Boundaries of Privacy: Dialectics of Disclosure. United States of America: State University of New York Press, Albany.

Rahmawati, P. A. (2014). Hubungan antara Kepercayaan dan Keterbukaan Diri terhadap Orangtua dengan Perilaku Memaafkan pada Remaja yang Mengalami Keluarga Broken Home di SMKN 3 & SMKN 5 Samarinda. Jurnal Psikoborneo, 2.

Respati, W. S., Yulianto, A., & Widiana, N. (2006). Perbedaan Konsep Diri antara Remaja Akhir yang Mempersepsi Pola Asuh Orang Tua Authoritarian, Permissive dan Authoritative. Jurnal Psikologi, 121.

Sagala, D. M. (2017). Pola Komunikasi Keluarga Tiri dalam Resolusi Konflik Keluarga. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence Perkembangan Remaja, edisi 6. Jakarta: Erlangga.

Setiawan, C., & Azeharie, S. (2017). Studi Komunikasi Antarpribadi Anak. Jurnal Komunikasi, 75.

Subakti, Y. (2010). Paradigma Pembelajaran Sejarah. Jurnal SPSS, 7.

Tiyarestu, Anya Cahyaning, dan Rudi Cahyono. 2015. “Perbedaan Communication Privacy Management di Media Sosial Twitter pada Remaja dengan Tipe Kepribadian Extravert dan Introvert .” Journal Psikologi Pendidikan dan Pengembangan 5.

Wardani, R. K. (2015). Pemenuhan Hak Anak dalam Keluarga Poligami. Jurnal Perempuan dan Anak,

West, R. L., & Turner, L. H. (2018). Introducing Communication Theory Analysis And Appliaction (6th Edition) . New York: McGraw-Hill Education.

Yusuf, A. M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/bricolage.v9i2.4260

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Accredited by:

          

 

Indexed by:

  

        

UNIVERSITAS BUNDA MULIA PRESS

PROGRAM STUDI MAGISTER ILMU KOMUNIKASI
Lantai 3 Ruang Pascasarjana - Universitas Bunda Mulia
Jl. Lodan Raya No. 2, Ancol – Jakarta Utara 14430, Indonesia
Telp: +62 21 692 9090 ext.1317
Email: bricolage@ubm.ac.id; bricolage.mikom@gmail.com

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats