POST-INDUSTRIAL MOTIVATION POLEMICS BEHIND THE ISSUE OF CROSS-MEDIA PLASTIC BAGS DIET

Yesica Yuliani Clara, Laurencia Steffanie Mega Wijaya Kurniawati, Rustono Farady Marta, Aditya Kumar Shukla

Abstract


Garbage is often an environmental problem, especially in Indonesia, which produces more than 100 tons of waste that is difficult to decompose. This fact creates a separate concern for the government both at home and abroad, especially in the maintenance of the environment and forestry. After socializing the minimization of plastic bags, other problems arise such as reduced employment opportunities due to lower levels of plastic bag consumption. This research reveals several viewpoints of domestic and foreign media that show the disadvantages of plastic factories since the government decree on reducing the use of plastic bags, and with media comparative research methods that will show the objectives of each media through news packaging with analysis of the language used.

 


Keywords


Polemic, Motivation, Post Industry, Jakobson Language Function, Framing Pan and Kosicki.

Full Text:

PDF

References


Agustina, R. (2009). PERAN FITUR STILISTIK PADA WACANA IKLAN Analisis Stilistik Upaya Positioning dalam Iklan Mobil Volkswagen. PERAN FITUR STILISTIK PADA WACANA IKLAN. http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20251278-RB00R195p-Peran fitur.pdf

Amali, S. (2017). ANALISIS ISI BERITA PROGRAM KOMINFO PADA SURAT KABAR DAERAH. Balai Pengkajian Dan Pengembangan Komunikasi Dan Informatika (BP2KI) Manado.

Badan Pusat Statistik. (2018a). Statistik Lingkungan Hidup Indonesia (SLHI) 2018. Badan Pusat Statistik, 1–43. https://doi.org/3305001

Badan Pusat Statistik. (2018b). Statistik Lingkungan Hidup Indonesia (SLHI) 2018. In Badan Pusat Statistik (04320.1803). BADAN PUSAT STATISTIK BPS-Statistics Indonesia. https://doi.org/3305001

Buchari, A. (2013). POSTMODERNISME DAN IDEOLOGI BUDAYA NASIONAL. Jurnal IAIN Manado, 7(1). http://journal.iain-manado.ac.id/index.php/JII/article/view/602/505

Darmojuwono, S. (2014). Pengertian Fungsi Bahasa. In Teori dan Masalah Penerjemahan (MODUL 1). Universitas Terbuka. http://repository.ut.ac.id/4255/1/BING4318-M1.pdf

David, E. R. (Eribka), Sondakh, M. (Mariam), & Harilama, S. (Stefi). (2017). Pengaruh Konten Vlog Dalam Youtube Terhadap Pembentukan Sikap Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Universitas Sam Ratulangi. Acta Diurna, 6(1).

Desiana. (2016). ANALISIS FRAMING BERITA SERANGAN ISIS DI PARIS PADA SURAT KABAR HARIAN WASPADA, SIB DAN ANALISA. Al-Balagh, 1(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Elamin, M. Z., Ilmi, K. N., Tahrirah, T., Zarnuzi, Y. A., Suci, Y. C., Rahmawati, D. R., Dwi P., D. M., Kusumaardhani, R., Rohmawati, R. A., Bhagaskara, P. A., & Nafisa, I. F. (2018). Analysis of Waste Management in The Village of Disanah, District of Sreseh Sampang, Madura. Jurnal Kesehatan Lingkungan, 10(4), 368. https://doi.org/10.20473/jkl.v10i4.2018.368-375

Fernando, J., & Marta, R. F. (2018). Nasionalisme Fashion Dan Pemantik Citra Negara Dalam Situs www.Damniloveindonesia.Com. National Conference of Creative Industry, September, 5–6. https://doi.org/10.30813/ncci.v0i0.1299

Hardianti, D., Abas, T., & Ningsih, M. P. (2017). Persepsi Kader PKK Tentang Daur Ulang Limbah Plastik Berbasis Home Industry di Desa Cilame Kabupaten Bandung Barat. FamilyEdu: Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 3(2), 73–79. https://ejournal.upi.edu/index.php/familyedu/article/view/8806

Hendriyani, H. (2013). Analisis Isi: Sebuah Pengantar Metodologi yang Mendalam dan Kaya dengan Contoh. Jurnal Komunikasi Indonesia, 2(1), 63–65. https://doi.org/10.7454/jki.v2i1.7832

Ilham, I. (2018). Paradigma Postmodernisme; Solusi untuk Kehidupan Sosial? Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), 12(1), 1–23. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JSU/article/view/11693

Indrawan, J., & Ilmar, A. (2018). KEHADIRAN MEDIA BARU ( NEW MEDIA ) DALAM PROSES KOMUNIKASI POLITIK Studi Ilmu Politik , Universitas Pembangunan Nasional “ Veteran ” Jakarta ; 2 Program Studi Ilmu Politik Sekolah Tinggi Ilmu Pemerintahan Abdi Negara ( STIP-AN ). Medium, 8(1), 11–17.

Ishak, A. (2012). Peran Public Relations dalam Komunikasi Organisasi. Jurnal ASPIKOM, 1(4), 373. https://doi.org/10.24329/aspikom.v1i4.38

Ismanto, K., Huda, M., & Maulida, C. (2013). Transformasi Masyarakat Petani Mranggen Menuju Masyarakat Industri. Jurnal Penelitian, 9(1). https://doi.org/10.28918/jupe.v9i1.129

Junaid, I., & Uleng, A. (2019). Implementasi Pariwisata Berkelanjutan di Pulau Maratua , Kabupaten Berau , Kalimantan Timur. Pariwisata Terapan, 3(2), 110–123.

Karuniastuti, N. (2013). Bahaya Plastik terhadap Kesehatan dan Lingkungan. Swara Patra: Majalah Pusdiklat Migas, 3(1), 6–14. http://ejurnal.ppsdmmigas.esdm.go.id/sp/index.php/swarapatra/article/view/43/65

Kholik, D. I. (2015). BINGKAI BERITA MEDIA INDONESIA TENTANG TERPILIHNYA SUSILO BAMBANG YUDHOYONO SEBAGAI KETUA UMUM PARTAI DEMOKRAT (Analisis Framing Pada Pemberitaan Media Indonesia). Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 1(2). https://journal.ubm.ac.id/index.php/bricolage/article/view/1634

Kistanto, N. H. (2017). Tentang Konsep Kebudayaan. Sabda : Jurnal Kajian Kebudayaan, 10(2), 1–11. https://doi.org/10.14710/sabda.v10i2.13248

Kurniawati, L. S. M. W., & Wahjudi, S. (2019). Analisis Isi Pada Program Desta and Gina in the Morning Pada Radio Prambors Jakarta. SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi, 13(1), 43–67. https://doi.org/10.30813/s:jk.v13i1.1789

Marta, R. F., Fernando, J., & Kurniawati, L. S. M. W. (2020). Tinjauan Peran Komunikasi Keluarga Pada Kinerja Public Relations Melalui Konten Laman Resmi Media Daring Kpppa. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 18(01), 30–42. https://doi.org/10.46937/18202028620

Mustika, R. (2017). ANALISIS FRAMING PEMBERITAAN MEDIA ONLINE MENGENAI FRAMING ANALYSIS OF ONLINE MEDIA IN DISCLOSURE OF. Penelitian Komunikasi, 20(2), 135–148. https://doi.org/10.20422/jpk.v20i2.159

Ningrum, Y. O. (2016). Gambaran Higiene Sanitasi Kantin Pt X Berdasarkan Kmk Nomor 1098 Tahun 2003. Kesehatan Lingkungan, 10(1098), 313–320.

Novarisa, G., Marta, R. F., & Setiawan, Y. B. (2018). Cultural Localities and Tourism in Official Website of Disbudpar Aceh. Proceedings, 292, 157–165. https://doi.org/10.2991/agc-18.2019.24

Padjadjaran, M. I. K. U. (2020). Komunikasi Organisasi Dalam Era Post-Modern. In Magister Ilmu Komunikasi Universitas Padjadjaran.

Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi Industri 4.0 Dan Tantangan Perubahan Sosial. IPTEK Journal of Proceedings Series, 0(5), 22–27. https://doi.org/10.12962/j23546026.y2018i5.4417

Prasetyo, D. W., Hidayat, E., Marta, R. F., Kurniawati, L. S. M. W., & Chinmi, M. (2020). PATRON-CLIENT RELATIONSHIP BETWEEN VILLAGE HEADS AND THEIR RESIDENTS DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Jurnal Mimbar, 36. https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mimbar/article/view/6845

Purwaningrum, P. (2016). Upaya Mengurangi Timbulan Sampah Plastik Di Lingkungan. Indonesian Journal of Urban and Environmental Technology, 8(2), 141. https://doi.org/10.25105/urbanenvirotech.v8i2.1421

Santosa, B. A. (2017). Peran media massa dalam mencegah konflik. Jurnal Aspikom, 3(2), 199–214.

Sapoetri, A., & Pannindriya, T. (2019). GELIAT INTERAKSI SOSIAL DOKTER MASA KINI MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 5(2), 121–140. https://journal.ubm.ac.id/index.php/bricolage/article/view/1884

Setiawan, J., & Sudrajat, A. (2018). Pemikiran Postmodernisme Dan Pandangannya Terhadap Ilmu Pengetahuan. Jurnal Filsafat, 28(1), 25. https://doi.org/10.22146/jf.33296

Shafarila, A. W., & Supardi, E. (2017). Iklim Organisasi Dan Motivasi Kerja Sebagai Diterminan Kinerja Pegawai. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 18. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8102

Suarmini, N. W., Rai, N. G. M., & Marsudi, M. (2016). Karakter Anak Dalam Keluarga Sebagai Ketahanan Sosial Budaya Bangsa. Jurnal Sosial Humaniora, 9(1), 78. https://doi.org/10.12962/j24433527.v9i1.1280

Sukri, A., & Yesicha, C. (2017). Analisis Framing Berita Di Surat Kabar Riau Pos Dan Tribun Pekanbaru. Jurnal Komunikasi Global, 6(2), 220–238. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JKG/article/view/9333

Suprobo, T., Siahainenia, R., & Sari, D. K. (2016). Analisis framing media online dalam pemberitaan profil dan kebijakan menteri Susi Pudjiastuti. Cakrawala, 5(1), 119–138. https://ejournal.uksw.edu/cakrawala/article/view/499

Wanda. (2019). Upaya Indonesia Menanggulangi Limbah Sampah Plastik Dari Belanda. Jom Fisip, 6(1), 1–12. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFSIP/article/view/23406/22665

Wardhana, D. (2020). Kajian Kebijakan dan Arah Riset Pasca-Covid-19. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal of Development Planning, 4(2), 223–239. https://doi.org/10.36574/jpp.v4i2.110

Wibisono, G. (2017). Media Baru dan Nasionalisme Anak Muda : Pengaruh Penggunaan Media Sosial ‘ Good News From Indonesia ’ terhadap Perilaku Nasionalisme. Jurnal Studi Pemuda, 6(2), 590–604.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/bricolage.v7i2.2749

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

          

  

        

UNIVERSITAS BUNDA MULIA PRESS

PROGRAM STUDI MAGISTER ILMU KOMUNIKASI
Lantai 3 Ruang Pascasarjana - Universitas Bunda Mulia
Jl. Lodan Raya No. 2, Ancol – Jakarta Utara 14430, Indonesia
Telp: +62 21 692 9090 ext.1317
Email: bricolage@ubm.ac.id; bricolage.mikom@gmail.com

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats