PENGARUH MODERASI PENDEKATAN PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN KINERJA AKADEMIK MAHASISWA MELALUI MODEL GROUP INVESTIGATION

Theresia Hesti Bwarleling

Abstract


ABSTRACT: International Accounting is one of the subjects in the field of Accounting which is not enough to only be studied conceptually, as well as accounting in general. International accounting requires understanding so that later it can be applied in cases related to international trade transactions. This is because in International Accounting, students must know how accounting standards applied to each country can then be harmonized through the convergence method. In addition, students must also understand the accounting for hedging transactions, the application of transfer pricing and translation. The purpose of this study was to describe the Model Group Investigation (GI) in an effort to improve accounting learning competencies of the students of the University of Bunda Mulia Academic Year 2018/2019. The aim to be achieved in this study is to develop a model of accounting learning package as a strategy that can improve the quality of accounting learning and improve student competency in accordance with the vision and mission of the study program. Data collection methods used in this study are observation methods (through experiments), tests and documentation (questionnaire collection). In the results of this study, there was an increase in student achievement in the accounting learning process with the Group investigation learning model and this positive influence was also strengthened through the choice of the learning approach method of the students. From the tests conducted, results have been obtained in the form of significant student achievement improvement

 

Keyword : student competence, group investigation model, learning approach

 

ABSTRAK: Akuntansi Internasional merupakan salah satu mata kuliah di bidang Akuntansi yang tidak cukup hanya dipelajari secara konseptual saja. begitu pula dengan akuntansi pada umumnya. Akuntansi Internasional memerlukan pemahaman agar nantinya dapat diaplikasikan dalam kasus-kasus yang terkait dengan transaksi perdagangan internasional. Hal ini dikarenakan dalam Akuntansi Internasional, mahasiswa harus mengetahui bagaimana standar-standar akuntansi yang diterapkan pada masing-masing Negara kemudian dapat diharmonisasikan melalui metode konvergensi. Selain itu, mahasiswa juga harus memahami akuntansi atas transaksi lindung nilai, penerapan transfer pricing serta translasi. Tujuan Penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan Model Group Investigation (GI) dalam upaya meningkatkan kompetensi belajar akuntansi para mahasiswa Universitas Bunda Mulia Tahun Ajaran 2018/2019. Tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah mengembangkan model paket pembelajaran akuntansi sebagai suatu strategi yang dapat meningkatkan kualitas pembelajaran akuntansi serta meningkatkan kompetensi mahasiswa yang sesuai dengan visi misi program studi. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode observasi (lewat eksperimen), tes dan dokumentasi (pengambilan kuesioner). Dalam hasil penelitian ini, terdapat peningkatan prestasi siswa dalam proses pembelajaran akuntansi dengan model pembelajaran Group investigation dan pengaruh positif ini juga diperkuat melalui pilihan metode pendekatan pembelajaran para mahasiswa. Dari tes yang dilakukan, telah diperoleh hasil berupa peningkatan prestasi siswa yang signifikan.

 

Kata kunci : kompetensi mahasiswa,  model group investigation, pendekatan pembelajaran


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30813/jab.v12i1.1512

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Akuntansi Bisnis by The author of this article is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.ubm.ac.id/index.php/akuntansi-bisnis.
Permissions beyond the scope of this license may be available at https://journal.ubm.ac.id/index.php/akuntansi-bisnis.