FRAUD DAN WHISTLEBLOWING: TINJAUAN PENGELOLAAN DANA ORGANISASI KEMAHASISWAAN

Salma Mutiara Salsabil, Intiyas Utami, Aprina Nugrahesthy Sulistya Hapsari

Abstract


ABSTRACT: The phenomenon of fraud occurring in the management of educational funds became one of the ideas of the emergence of this study, in particular linked to university funds. The purpose of this research is to describe fraudulent actions that can occur in student organizations. This research is also conducted to see the potential of whistleblowing for fraud prevention and whistleblowing model that can be applied to student organizations. This is a research in the form of descriptive qualitative which exposure of real conditions that occur in the object of research. This research data is in the form of primary data obtained from interviews with members of Student Affairs Faculty of Economics and Business Faculty of “X” University and with field observation. Analytical techniques used through three concurrent activities, namely data reduction, data presentation and conclusion. The results of this study indicate the fraudulent actions that can occur in student organizations related to the misuse of assets and manipulation of reports made by student organizations. There is a potential whistleblowing in student organizations that can serve as a prevention of fraudulent acts and whistleblowing models that can be applied to student organizations is anonymous where the identity of whistleblowers is not disclosed.

 

Keyword : fraudulent, fraud prevention, student organizations, whistleblowing potential,  

                 whistleblowing models

 

ABSTRAK: Fenomena kecurangan yang terjadi dalam pengelolaan dana pendidikan menjadi salah satu ide munculnya penelitian ini, khususnya dikaitkan dengan dana universitas. Penelitian ini dilakukan dengan maksud untuk mendeskripsikan tindakan – tindakan kecurangan yang dapat terjadi dalam organisasi mahasiswa serta melihat potensi whistleblowing sebagai sarana pencegahan kecurangan, serta model whistleblowing yang dapat diterapkan pada organisasi mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian dalam bentuk deskriptif kualitatif yang berupa pemaparan kondisi nyata yang terjadi di objek penelitian. Data penelitian berupa data primer yang diperoleh dari hasil wawancara dengan anggota Lembaga Kemahasiswaan Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas X, ditambah dengan hasil observasi lapangan. Teknik analisis yang digunakan melalui tiga alur kegiatan yang dilakukan bersamaan, yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat tindakan-tindakan kecurangan dalam pengelolaan dana kemahasiswaan yang terjadi di organisasi mahasiswa. Kecurangan ini tergolong dalam penyalahgunaan aset dan manipulasi laporan keuangan yang dibuat oleh organisasi mahasiswa. Selain itu, terdapat potensi terjadinya whistleblowing di organisasi mahasiswa yang dapat dijadikan sebagai sarana pencegahan tindakan kecurangan, karena pada dasarnya kecurangan akan menyebabkan kerugian organisasi. Model whistleblowing yang dapat diterapkan pada organisasi mahasiswa adalah anonymous, model ini merupakan bentuk whistleblowing yang tidak mengungkapkan identitas dari pelapor atau whistleblower.

 

Kata kunci: model whistleblowing, organisasi mahasiswa, potensi whistleblowing, pencegahan kecurangan, tindakan kecurangan

 

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30813/jab.v12i1.1510

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Akuntansi Bisnis by The author of this article is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.ubm.ac.id/index.php/akuntansi-bisnis.
Permissions beyond the scope of this license may be available at https://journal.ubm.ac.id/index.php/akuntansi-bisnis.