ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF THE GULTIK (GULAI TIKUNGAN) NIGHT CULINARY ATTRACTION ON TOURISTS' INTENTION TO REVISIT BLOK M, SOUTH JAKARTA
Abstract
The Gultik Blok M Culinary Area in South Jakarta is one of the culinary tourism spots in South Jakarta, known for its authentic food flavors and unique dining vibe compared to other culinary destinations. However, the area has some deficiencies, such as inadequate toilet facilities, parking, and menu variety. This study aims to determine the influence of tourist attractions on the intention to revisit the Gultik Blok M Culinary Area in South Jakarta. A non-probability sampling technique with purposive sampling was employed, targeting 100 respondents directly in the Gultik Blok M Culinary Area, South Jakarta. The research method used is descriptive quantitative, with data collection techniques including interviews, observations, and questionnaires. Data analysis was conducted using simple linear regression with IBM SPSS Statistics 27. According to the research, the T-test results show that the dimensions of tourist attraction have a significant effect on the intention to revisit, with a t-value of 12.282 > t-table value of 1.987 and a significance level of 0.000 < 0.05. Simultaneously, the results indicate that tourist attractions influence the intention to revisit by 60.6%. Recommendations for management include improving and adding menu varieties, enhancing facilities, and maintaining cleanliness to increase tourists' interest in visiting the Gultik Blok M Culinary Area in South Jakarta.
Keywords - tourist attraction, culinary tourism, tourists, Gultik Blok M, South Jakarta, intention to revisit.
Full Text:
PDFReferences
Librina Tria Putrid, Nazmul Irfandi. (2019). Analisis Pengaruh Daya Tarik Wisata Kuliner Malam (WKM) Terhadap Kunjungan Wisatawan di Kota Pekanbaru. Malikhatun, Jaka Waskito, Agnes Dwita. (2020). Pengaruh Daya Tarik Wisata,
Kuliner Wisata, dan Kepuasan Wisatawan terhadap Niat Kunjung Kembali pada Obyek Wisata Pasar Slumpring Desa Cempaka Kecamatan Bumijawa Kabupaten Tegal.
Ike Tiyani. (2023). Pengaruh Destination Image, Daya Tarik Wahana Wisata Dan Atraksi Wisata Terhadap Minat Berkunjung ke Lokawisata Baturraden Banyumas.
Ester Apriliyanti, Syarifah Hudayah dan Saida Zainurossalamia ZA. (2020). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Citra Destinasi dan Sarana Wisata terhadap Kepuasan Wisatwan Citra Niaga Sebagai Pusat Cerminan Budaya Khas Kota Samarinda
Syahrina Maisaroh. (2023). Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Berkunjung Kembali Dengan Kepuasan Pengunjung Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pengunjung Wisata Kuliner Cemoro Kandang).
Nabila Apriliana Imaniar, Sonny Subroto Maheri Laksono, Nuril Aulia Munawaroh. (2023). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Persepsi Harga Dan Kepuasan Terhadap Minat Berkunjung Kembali Konsumen Wisata Kuliner Pasar Senggol Bangoan Tulungagung
Yanuar Ramadhan Pratama. (2019). Efektivitas Aplikasi Siprakastempra Terhadap Pelayanan PKL di SMK Muhammadiyah Prambanan Sleman
Iva Yulia Mustafa, Annissa Eka Warliati. (2024). Penagruh Daya Tarik Wisata Kuliner Kota Cirebon Terhadap Kunjungan Wisatwan Kota Cirebon
Cindy Liani Putri. (2022). Pengaruh Daya Tarik Wisata Kuliner Lokal Pindang Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Kuliner Lokal Pindang Di Kabupaten Ogan Ilir
Alia Tri Utami, Wufron, Aji Abdul Wahid, Diana Aulia Rahayu. (2022). Minat Berkunjung Wisatawan Melalui Citra Destinasi dan Daya Tarik Wisata Kuliner Warung Terapung
Ahmad Muttaqin. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dalam Pembelian Tiket Online Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Wisata Di Gunung Gede Kabupaten Cianjur (Studi Kasus Pendakian Jalur Cibodas)
Andi Emmywati Sappewali. (2022). Analisis Daya Tarik Wisata dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Ulang Melalui Kepuasan Wisatawan (Studi Empiris Pada Beberapa Obyek Wisata di Kabupaten Psangkayu)
Hartama Fransiska. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Wisata, Kualitas Pelayanan Wisata dan Citra Emosional Destinasi Wisata Terhadap Keputusan Wisatawan yang Berkunjung di Lokasi Wisata Tangkahan Kabupaten Langkat.
Mohd Izham Mohd Hamzah, Faridah Juraime, Azlin Norhaini Mansor. (2016). Malaysian Principal’s Technology Leadership Practices and CAurriculum Management
Husni Rahmanita. (2022). Pengaruh Disiplin Kerja, Lingkungan Kerja, dan Motivasi Kerja Terhadap Kepuasan Kerja (Studi Kasus Pada Karyawan Dinas Sosial Prov. DKI Jakarta)
Yayu Winasih. (2021). Pengaruh Budaya Organisasi dan Komitmen Organisasi Terhadap Evaluasi Kinerja Karyawan
Tri Wahyuni. (2013). Gulai Tikungan, Kuliner Kaki Lima Ternama (Kompas.com) R Kanda Alief W P. (2021). Pengaruh Daya Tarik Wisata Kuliner Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Jalan Sinar Kabupaten Cianjur
Khairul Dewi Kusuma. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepuasan Konsumen dan Kualitas Produk Terhadap Minat Berkunjung Kembali Pada UD. Suro Menggolo di Pisangan Lama
Kartika Dewi Nur Afifah. (2023). Peran Experiential Marketing Dalam Meningkatkan Minat Berkunjung Ulang Pada Wisata Edu Park (Studi Kasus Pada Jawa Timur Park 3)
Dita Zakia Rahmah Siahaan. (2020). Analisis Keberadaan Wisata Kuliner Dalam Meningkatkan Pendapatan Masyarakat Desa Bagan Percut Kecamatan Percut Sei Tuan
Rezza Stevanie Zein R. (2021). Pengaruh Daya Tarik Wisata dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Kunjungan Ulang dengan Kepuasan Wisatawan Sebagai Variabel Intervening (Survei pada Objek Wisata Green ParadiseKota Pagar Alam)
Hardiansyah, Erni Yuningsih. (2018). Analisis Pengaruh Customer Experience Terhadap Minat Berkunjung Kembali (Revisit Intention) pada Destinasi Wisata Kota Bogor
DOI: http://dx.doi.org/10.30813/glost.v0i0.6251