ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF CHINESE CUISINE CULINARY TOURISM ON THE IMAGE OF GLODOK CHINATOWN DESTINATION IN WEST JAKARTA

Regyna Christalyn, Rendy Sarudin

Abstract


Abstract: Glodok Chinatown is a Chinatown area in West Jakarta. This research was carried out to determine the influence of Chinese cuisine culinary tourism on the destination image of Glodok Chinatown so that we can find out whether there is an influence between these two things. This research uses quantitative research methods using simple linear regression analysis, classical assumption tests, hypothesis tests using the t test, and coefficient of determination tests. This test was carried out on 100 visitors as respondents to the Glodok Chinatown area, Jakarta.

Based on the results of the research that has been conducted, the overall average value of variable X (culinary tourism) is 4.33 (very high), and the average value of variable Y (destination image) is 4.35 (very high). Based on the t test calculation, the result of the significance value is 0.000 below 0.05, which means that variable X (culinary tourism) has an influence on variable Y (destination image). In the coefficient of determination test, there is a value of 0.609, so it can be concluded that variable X has positive impact as much as 60.9% on destination image. In the simple linear regression test that was carried out, there was a result of 0.721, which means that culinary tourism has a positive influence on the image of the destination.

Keywords: Culinary Tourism, Chinese Cuisine, Destination Image, Pecinan Glodok


Full Text:

PDF

References


Adiati, R. P. (2021). Kepuasan Hidup: Tinjauan Dari Kondisi Keuangan Dan Gaya Penggunaan Uang. Jur. Ilm. Kel. & Kons, 14(1), 40-51.

Akbar, A. T., dan Pangestuti, E. (2017). Peran Kuliner Dalam Meningkatkan Citra Destinasi Pariwisata Taman Nasional Bromo Tengger Semeru. Jurnal Administrasi Bisnis, 50(1), 153-159.

Almin, R. Muh., Mustakim, dan Qomariyah, E. (2021). Pengembangan Potensi Wisata Kuliner Lokal Dalam Menunjang Kegiatan Pariwisata Sektor Usaha Mikro di Kawasan Kendari Beach Kota Kendari. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(2), 334-357.

Andini, D. A., dan Nugraha, R. N. (2023). Kawasan Pecinan Glodok sebagai Daya Tarik Wisata Kuliner. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata, 6(2), 565-578.

Apriliyanti, E. (2020). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Citra Destinasi dan Sarana Wisata Terhadap Kepuasan Wisatawan Citra Niaga Sebagai Pusat Cerminan Budaya Khas Kota Samarinda. Jurnal Manajemen, 12(1), 145-153.

Hidayat, N. (2019). Pemasaran Destinasi Wisata. Yogyakarta: Alfabeta.

Irena, F., dan Sarudin, R. (2023). Analisis Pengaruh Daya Tarik Wisata Kuliner dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Kembali di Pasar Lama Tangerang. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(4), 2027-2037.

Iskandar, H. (2022). Peran Koko Cici Jakarta dalam Promosi Destinasi Budaya Tionghoa Studi Kasus Petak 9 Jakarta. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata, 5(2), 144-151.

Ismail, N., dan Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian sosial. Surabaya : Media Sahabat Cendikia.

Jenny, dan Rianto. (2021). Potensi Pengembangan Kawasan Pecinan Glodok Petak Sembilan Sebagai Pariwisata Budaya Tionghoa di Jakarta. Jurnal Hospitality dan Pariwisata, 7(5), 44-47.

Junanto. (2019). Perbedaan Persepsi Wisatawan Perempuan dan Laki-laki Mancanegara terhadap Keselamatan dan Keamanan Wisata di Kota Yogyakarta. Gadjah Mada Journal of Tourism Studies, 2(2), 88-99.

Kusyanda, M. R. P., dan Masdiantini, P. R., (2021). Kajian Strategi Pengelolaan Daya Tarik Wisata Kuliner: Tinjauan Pada UMKM Berbasis Ekonomi Kreatif Pantai Penimbangan. JMPP, 4(2), 90-99.

Lestari, S., Yulita, K. I., dan Prabowo, T. H. E. (2022). Pengaruh Citra Destinasi, Fasilitas Wisata terhadap Minat Berkunjung Ulang. Journal of Research in Business and Economics, 05(01), 1-28.

Mareta, R., Farida, N., dan Dewi, R. (2022). Pengaruh Citra Destinasi dan Produk Wisata Terhadap Keputusan Berkunjung Melalui Electronic Word of Mouth Studi Pada Pengunjung Wisata Eling Bening. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 11(1), 33-40.

Moreira, P., dan Iao, C. (2014). A Longitudinal Study on the Factors of Destination Image, Destination Attraction and Destination Loyalty, III(3), 90–112.

Muslih, Basthoumi, Meilina, R., dan Sardanto, R. 2019. City Image Kota Kediri Setelah Adanya Brand “Harmoni Kediri The Service City.”. https://repository.unkediri.ac.id.

Nabilah, S., dan Setiawan, T., (2023). Revitalisasi Pecinan Glodok. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur, 5(1), 227-238.

Pemerintah Indonesia, (1969). Instruksi Presiden Republik Indonesia Nomor 9 Tahun 1969. Jakarta: Sekretariat Negara.

Putri, J. A., R, Y. D., Maryani, T., Yuliamir, H., dan Rahayu, E. (2023). Potensi Makanan Tradisional sebagai Daya Tarik Wisata Kuliner di Kota Salatiga. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata, 6(1), 207-213.

Readi, A. F., Christina, J., Rahmanita, M., dan Asmaniati, F. (2021). Studi eksplorasi potensi pariwisata kreatif kawasan hutan mangrove Desa Sedari, Kecamatan Cibuaya, Kabupaten Karawang, Jawa Barat. Khasanah Ilmu-Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(2), 151–158.

Ritonga, R. M. (2020). Peran Kuliner Pasar Lama Tangerang Dalam Meningkatkan Citra Destinasi Pariwisata Kota Tangerang. Jurnal Sains Terapan Pariwisata, 5(1), 1-9.

Rizkhi, dan Buchori, I. (2014). Preferensi Pengunjung terhadap Daya Tarik Objek Wisata Teluk Palu di Kota Palu. Jurnal Pembangunan Wilayah & Kota, 10(4), 425-439.

Sasongko, I., Setiawan, A., dan Purnama, Y. S. (2019). Strategi Pengembangan Kawasan Wisata Kuliner di Sepanjang Koridor Jalan Soekarno Hatta, Malang. Fakultas Teknik Sipil dan Perencanaan, Institut Teknologi Nasional Malang.

Sijabat, T., dan Rudiansyah. (2022). Pengaruh Budaya Tionghoa Terhadap Kuliner di Kota Medan. Jurnal Cakrawala Mandarin, 6(2), 486-501.

Sitanggang, D., Sunarti, dan Pangestuti, E. (2020). Pengaruh Citra Destinasi, Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Wisatawan dan Niat Berperilaku Wisatawan. Jurnal Administrasi Bisnis. Special Issue.

Wulandari, O. A. D., Suroso, A., dan Setyanto, R. P. (2019). Pengaruh Citra Destinasi dan Persepsi Harga Terhadap Loyalitas Pengunjung di Owabong Melalui Kepuasan Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Ekonomi, Bisni, dan Akuntansi. 21(02).

Badan Pusat Statistik. (2023). Perkembangan Pariwisata Jakarta November 2023. https://jakarta.bps.go.id/pressrelease/2024/01/02/1156/perkembangan-pariwisata-jakarta-november-2023.html

Future Market Insight. (2023). China Culinary Tourism Market Historical Analysis (2018 to 2022) Vs. Forecast Outlook (2023 to 2033). https://www.futuremarketinsights.com/reports/china-culinary-tourism-market




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/glost.v0i0.5856