SIMPLIFIKASI RITUAL HARAI DAN DIMENSI KULTURAL HOFSTEDE DALAM IKLAN FORTE VERSI SUMO

Bernard Realino Danu Kristianto, Rustono Farady Marta

Abstract


ABSTRACT
This research is entitled Simplification of Hit Ritual and Hofstede Cultural Dimensions in Sumo Version of Forte Ads. This study aims to understand the Harai Rituals in simplified Sumo rituals and Hofstede's cultural dimensions in FORTE cigarette product advertisements. The FORTE cigarette product is relatively new in the Indonesian market. This cigarette product originating from a Japanese company was launched by a local Indonesian company, PT Djarum. But in the advertisement, the product featured Sumo wrestlers who were squeezed by a frame which later revealed mighty tiny writing as the main FORTE cigarette slogan. In the discussion, it will be explained how Hofstede's dimensions of cultural cross are presented through the overall appearance of Forte's cigarette advertisements and products. The researcher concluded that the audio-visual work of Forte cigarette products in the form of advertisements was a simplification of the ritual of the Sumo sport for the purpose of product promotion and the duration of the ad itself. The Japanese cultural identity that appears in FORTE's cigarette advertisements through Sumo sports has the complexity of historical cultural dimensions which are full of meaning and philosophy.

Keywords; Simplification, Harai, ritual, cultural, Hofstede, Forte.

ABSTRAK
Penelitian ini berjudul Simplifikasi Ritual Harai dan Dimensi Kultural Hofstede dalam Iklan Forte Versi Sumo. Penelitian ini bertujuan memahami Ritual Harai dalam ritual Sumo yang tersimplifikasi serta dimensi budaya Hofstede dalam iklan produk rokok FORTE. Adapun produk rokok FORTE ini tergolong baru di pasar Indonesia. Produk rokok yang berasal dari perusahaan Jepang ini diluncurkan oleh perusahaan lokal Indonesia, PT Djarum. Namun dalam penayangan iklannya, produk ini menampilkan pegulat Sumo yang terhimpit oleh frame yang kemudian memunculkan tulisan mighty tiny sebagai slogan utama rokok FORTE tersebut. Dalam pembahasan, akan dipaparkan bagaimana dimensi-dimensi lintas kultural Geert Hofstede dipaparkan melalui penampilan keseluruhan iklan dan produk rokok Forte. Peneliti mengambil kesimpulan bahwa karya audio visual produk rokok Forte yang berbentuk iklan merupakan simplifikasi ritual harai dalam olahraga Sumo demi tujuan promosi produk dan durasi iklan itu sendiri. Identitas budaya Jepang yang tampil dalam iklan rokok FORTE melalui olah raga Sumo memiliki kompleksitas dimensi kultural historis yang sarat makna dan filosofi.

Kata kunci; Simplifikasi, ritual, Harai, kultural, Hofstede, Forte.


Full Text:

PDF

References


Agger, Ben. 2006. Teori Sosial Kritis: Kritik, Penerapan dan Implikasinya (terj) Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cuyler, P. L. 1979. Sumo: From Rite to Sport. Tokyo: John Weatherhill, Inc.

Hofstede, Geert. Gert Jan Hofstede, Michael Minkov. 2010. Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw Hill.

Martin, Judith dan Thomas K. Nakayama. 2007. Intercultural Communication in Contexts. New York: Mc Graw Hill International.

Mulyana, Deddy. 2007. Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Purba. Amir, dkk. 2006. Pengantar Ilmu Komunikasi. Medan: Pustaka Bangsa Press.

Takano, Yotaro. 2008. Kesalahpahaman tentang Kolektivisme. Tokyo: Shinyosha.

Williamson, Judith. 2007. DECODING ADVERTISEMENTS: Membedah Ideologi dan Makna dalam Periklanan. Yogyakarta: Jalasutra.

Jurnal

Afrianti, Muflikhatun. Dewi Izanami dan Dewa Izanagi dalam Agama Shinto Jepang (Studi Semiotik dalam Film Noragami Aragoto). Jurnal Religi, Vol. XIV, No. 2, Juli-Desember 2018.

Ayu, Rindu dan Yusy Widarahesty. Perkembangan Peran dan Fungsi Zaibatsu (Kongsi Dagang) Dalam Bidang Politik dan Pemerintahan Jepang Sebelum PD II Sampai Pasca PD II. Jurnal

Al-Azhar Indonesia Seri Pranata Sosial, Vol. 1, No. 4, September 2012.

Cahyo, Rizki Dwi, Masilva Raynox Mael. Konsep Sosial Budaya Hubungan Manusia dalam Pembentukan Kata Majemuk Bahasa Jepang. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, Vol.4 No.2 September 2017.

Mudji, Hartono. Wanita Jepang dalam Perspektif Historis. MOZAIK: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Humaniora, Vol.2 No.1, 2007.

Mulyadi, Budi. Konsep Agama dalam Kehidupan Masyarakat Jepang. Izumi, Vol. 6, No 1, 2017.

Kurniawati, Nike Esti. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 5, No. 1, 2016.

Pratiwi, Citra Ayu. Harai: Telaah Konsep Religi Koentjaraningrat. Japanology, Vol. 5, No.2, 2017.

Purba, Pangondian Hotliber. Pembelajaran Kihon Dalam Olahraga Beladiri Karate. Jurnal UNIMED, Vol. 14 No. 2, Juli – Desember 2015: 57-64

Sari, Ida Ayu Laksmita. Maskulinitas Tokoh Taro dalam Mukashi Banashi. Aksara, Vol.28 No.1 Juni 2016

Suliyati, Titiek. Bushido Pada Masyarakat Jepang: Masa Lalu dan Masa Kini. Izumi Vol. 1 No.1. Juni 2013

Syaraeni, Andi. Islam di Jepang. Jurnal Rihlah Vol. 5 No. 2/2017

Tanudjaja, Bing Bedjo. 2016. Kreatifitas Pembuatan Iklan Produk Rokok Di Indonesia Jurnal Nirmana Vol. 04, No.1, Januari 2002

Wendri, I Gusti Made, Ni Putu Somawati, Ni Made Sudarmini. Sikap

Dogmatis Wisatawan Jepang terhadap Paket Trial Yoga di Bagus Jati Health & Well Being Retreat. Soshum Jurnal Sosial & Humaniora, Vol.3, No.1 Maret 2013

Widarahesty, Yusy. Fathering Japan”: Diskursus Alternatif Dalam Hegemoni Ketidaksetaraan Gender Di Jepang. Jurnal Kajian Wilayah, Vol. 9, No.1, 2018

Yamamura, Eiji. Is body mass human capital in sports? Outcome of globalization of Sumo wrestling and generation of human capital in




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/bricolage.v5i01.1744

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Accredited by:

          

 

Indexed by:

  

        

UNIVERSITAS BUNDA MULIA PRESS

PROGRAM STUDI MAGISTER ILMU KOMUNIKASI
Lantai 3 Ruang Pascasarjana - Universitas Bunda Mulia
Jl. Lodan Raya No. 2, Ancol – Jakarta Utara 14430, Indonesia
Telp: +62 21 692 9090 ext.1317
Email: bricolage@ubm.ac.id; bricolage.mikom@gmail.com

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats