FANDOM: STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN 3.0 UNTUK MELANGGENGKAN FANTASI NASIONALISME MELALUI OLAHRAGA

Heni Indrayani, Sunarto Sunarto

Abstract


ABSTRACT
Speaking of Indonesian badminton, the support of the supporters cannot be released. Badminton supporters in Indonesia are "unusual" and "extraordinary" because of the fanatical supporters who "flout" and support from the entrepreneur element. The formation of badminton fandom in Indonesia which is orderly when supporting in each competition is closely related to PT Djarum's concern through corporate social responsibility activities. Djarum Foundation Bakti Olahraga program focuses on the success of badminton in Indonesia. The strategy with a cultural approach to the community is carried out to create fanaticism in a positive way so that the value of nationalism that it has is lasting. Therefore, this study aims to describe the marketing communication strategy 3.0 which is an idea from Philip Kotler (Kotler, 2010: 17) to perpetuate the fantasy of nationalism through badminton by Djarum Foundation Bakti Sports. The research method used is the constructivist paradigm interpretive qualitative approach with case study research design. The results showed that fandom's involvement in various Djarum Foundation Community Service Sports programs became a strategy to perpetuate the nationalism they had.. The story of the struggle fantasy of badminton athletes is packaged through Indonesian symbols so that it awakens fandom consciously to internalize the sense of nationalism, then reproduces its experience and knowledge to inspire other badminton fandom groups, even Indonesian people to always support Indonesian badminton with various actions. This form of nationalism from fandom is emotional solidarity in civic nationalism so that it can be called banal nationalism. The phenomenon of fandom badminton is a successful landmark for Djarum Foundation Bakti Olahraga program that can be replicated by other companies or institutions as a booster for a sense of sustainable nationalism.

Keywords: Marketing 3.0, Fandom, Symbolic Convergence Theory, Nationalism

ABSTRAK
Berbicara tentang bulutangkis Indonesia, dukungan para suporter tidak bisa dilepaskan. Suporter bulutangkis di Indonesia “tidak biasa” dan “luar biasa” karena adanya suporter fanatik yang “urakan” serta dukungan dari elemen entrepreneur. Pembentukan fandom badminton di Indonesia yang tertib ketika mendukung di setiap kompetisinya terkait erat dengan kepedulian PT Djarum melalui kegiatan corporate social responsibility. Program Djarum Foundation Bakti Olahraga fokus untuk kejayaan bulu tangkis di Indonesia. Strategi dengan pendekatan kultural kepada masyarakat dilakukan untuk menciptakan fanatisme dalam hal positif agar nilai nasionalisme yang dimilikinya langgeng. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan strategi komunikasi pemasaran 3.0 yang merupakan gagasan dari Philip Kotler (Kotler, 2010:
17) untuk melanggengkan fantasi nasionalisme melalui olahraga badminton oleh Djarum Foundation Bakti Olahraga. Metode penelitian yang digunakan adalah paradigma konstruktivis pendekatan kualitatif interpretif dengan desain penelitian studi kasus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterlibatan fandom di berbagai program Djarum Foundation Bakti Olahraga menjadi strategi melanggengkan nasionalisme yang mereka miliki. Cerita fantasi perjuangan atlet badminton dikemas melalui simbol-simbol Indonesia sehingga membangkitkan fandom secara sadar untuk menginternalisasi rasa nasionalisme, kemudian mereproduksi pengalaman dan pengetahuannya kembali untuk menginspirasi kelompok fandom badminton lainnya bahkan masyarakat Indonesia agar selalu mendukung badminton Indonesia dengan beragam tindakan. Wujud nasionalisme dari fandom ini merupakan solidaritas emosional dalam nasionalisme kewargaan (civic nationalism) sehingga dapat disebut sebagai banal nationalism. Fenomena fandom badminton menjadi tengara sukses program Bakti Olahraga Djarum Foundation yang dapat ditiru oleh perusahaan atau institusi lain sebagai pendongkrak rasa nasionalisme yang berkelanjutan.

Kata Kunci: Marketing 3.0, Fandom, Teori Konvergensi Simbolik, Nasional


Full Text:

PDF

References


Anderson, Benedict. 2008. Imagined Communities: Komunitas-Komunitas Terbayang. Yogyakarta: INSIST dan Pustaka Pelajar.

Anderson, Benedict. 2012. Imagined Communities : Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. USA: Verso.

Barker, Chris. 2000. Cultural Studies.

Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Bee, Colleen C. and Lynn R. Kahle. 2006. Relationship Marketing in Sports: A Functional Approach. West Virginia University: Sport Marketing Quarterly, 2006, Vol 15, 102-110.

Bernadus Wijayaka/FQ. Suara Pembaruan. Marin: Terima Kasih Suporter Indonesia dalam

http://www.beritasatu.com/olahraga/2 99519-marin-terima-kasih-suporter- indonesia.html . Minggu, 16 Agustus 2015 | 17:14 diakses pada hari Senin tanggal 14 September 2015 jam 16.13 WIB

Billig, Michael. 1995. Banal Nationalism.

London: Sage Publications.

Boyle, Raymond and Haynes, Richard. 2009. Power Play: Sport, the Media and Popular Culture Second Edition. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Brown, Colin. 2006. Playing The Game: Ethnicity and Politics in Indonesian Badminton. Indonesia 81 April 2006.

Cakrayuri. 6 Kisah Sepak bola Indonesia Buat Dunia Terpana dalam http://bola.inilah.com/read/detail/2045

/6-kisah-sepak-bola-indonesia- buat-dunia-terpana/5823/5-suporter- paling-fanatik. Minggu, 10 November 2013 | 10:08 WIB diakses pada hari Selasa tanggal 15 September 2015 jam

57 WIB.

Calhoun, Craig. 1997. Nationalism. United States: University of Minnesota Press.

Chadwick, Simon and Arthur, Dave. 2008. International Cases in the Business of Sport. UK: Elsevier.

Daya Magis Supporter Indonesia Memang Luar Biasa dalam http://www.djarumbadminton.com/sup erliga/berita/read/daya-magis- supporter-indonesia-memang-luar- biasa/ Luar Arena - 11.02.2014 15:00 diakses pada hari Selasa tanggal 15 September 2015 jam 10.17 WIB

Daymon, Christine and Holloway, Immy. 2002. Qualitative Research Methods in Public Relations and Marketing Communications. London and New York: Routledge.

Denzin, Norman K and Lincoln, Yvonna S. 2011. The SAGE Handbook of Qualitative Research. USA: Sage Publications, Inc.

Delaney, Tim and Madigan, Tim. 2009. Sports: Why People Love Them!. USA: University Press of America.

Featherstone, Mike. 1990. Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity. London: Sage Publications.

GAL/NTA/AGE. 2016. Nasionalisme Perlu Direaktualisasi. Kompas, tanggal 19 Agustus 2016, hal: 1 dan 15

Gobe, Marc. 2001. Citizen Brand. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Griffin, Em. 2012. A First Look at Communication Theory 8th Edition. USA: Mc. Graw Hill.

Hidayat, Komaruddin dan Widjanarko, Putut. 2008. Reinventing Indonesia: Menemukan Kembali Masa Depan Bangsa. Bandung: Mizan dan Tidar Heritage Foundation.

Hills, Matt. 2002. Fan Cultures. New York: Routledge.

http://www.badmintonindonesia.org/app/infor mation/newsDetail.aspx?/2094 diakses

pada hari Sabtu tanggal 9 Januari 2015 jam 11.23 WIB.

Jarvie, Grant. 2006. Sport, Culture and Society: an Introduction. New York: Routledge.

Junaedi, Fajar. 2014. Merayakan Sepakbola: Fans, Identitas dan Media. Yogyakarta: Buku Litera.

Kahle, Lynn R and Chris Riley. 2004. Sports Marketing And The Psychology Of Marketing Communication. London: Lawrence Erlbaum Associates.

Kartikawangi, Dorien. 2013. Teori Konvergensi Simbolis Symbolic Convergence Theory dalam Kajian Pustaka. Jurnal Interact Vol. 2 No. 2 November 2013.Unika Atmajaya Jakarta

Kriyantono, Rachmat. 2006. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta : Prenada Media Group.

Kotler, Philip, Kertajaya, Hermawan dan Setiawan, Iwan. 2010. Marketing 3.0: Mulai dari Produk ke Pelanggan ke Human Spirit. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Levermore, Roger and Beacom, Aaron. 2009. Sport and International Development. UK: Palgrave Macmillan

Litbang Kompas. 2016. Jajak Pendapat Kompas: Tantangan terhadap Nasionalisme. Kompas, tanggal 16 Agustus 2016 hal: 1

Littlejohn, Stephen W & Karen A. Foss. 2011. Theories of Human Communication 10th Edition. USA: Waveland Press, Inc.

Mangan, J.A and Hong, Fan. 2003. Sport in Asian Society. London: Frank Cass Publishers.

Mengobati Krisis Nasionalisme dalam http://nasional.kompas.com/read/ 2015/12/03/08450481/Mengobati.Kris is.Nasionalisme. Kamis, 3 Desember 2015. 08:45 WIB diakses pada hari

Senin tanggal 14 Nopember 2016 jam

02 WIB.

Neuman, W. Laurence. 2015. Metodologi Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif Edisi 7. Jakarta: PT. Indeks.

Nicholson, Matthew. 2007. Sport and the Media: Managing the Nexus. Oxford: Elsevier.

Nugroho, Dimas Oky. 2016. Nasionalisme Kaum Muda. Kompas, tanggal 17 September 2016 hal: 6

Rintani Mundari. Suporter "Gila" yang Mendunia. Dalam

http://sports.okezone.com/read/2014/06/1 7/40/1000317/suporter-gila-yang- mendunia. Selasa, 17 Juni 2014 - 19:13 wib diakses pada hari Senin tanggal 14 September 2015 jam 17.30 WIB.

Rowe, David. 2004. Sport, Culture and Media: The Unruly Trinity 2nd Edition. England: Open University Press.

Santosa, Hedi Pudjo, dkk. 2014. Sport, Komunikasi, dan Audiens: Arena Olahraga dalam Diskursus Ekonomi-Politik, Bisnis, dan Cultural Studies. Yogyakarta: Buku Litera

Stewart, Bob, Aaron C. T. Smith and Matthew Nicholson. 2003. Sport Consumer Typologies: A Critical Review. Sport Marketing Quarterly, 2003, Vol. 12

No. 4, 206-216

Sullivan, John L. 2013. Media Audiences: Effects, Users, Institutions, and Power. London: Sage Publications Inc.

Suryadi, Israwati. 2010. Teori Konvergensi Simbolik. Jurnal Acamedia Fisip Untad, Vol. 2 No. 02 Oktober 2010.

Wall, Tim. 2003. Studying Popular Culture.

London: SAGE Publications.

Yin, Robert K. 2014. Studi Kasus: Desain & Metode. Jakarta: Rajawali Pres.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/bricolage.v5i01.1741

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Accredited by:

          

 

Indexed by:

  

        

UNIVERSITAS BUNDA MULIA PRESS

PROGRAM STUDI MAGISTER ILMU KOMUNIKASI
Lantai 3 Ruang Pascasarjana - Universitas Bunda Mulia
Jl. Lodan Raya No. 2, Ancol – Jakarta Utara 14430, Indonesia
Telp: +62 21 692 9090 ext.1317
Email: bricolage@ubm.ac.id; bricolage.mikom@gmail.com

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats