GAMBARAN PENERIMAAN ORANG TUA DENGAN ANAK RETARDASI MENTAL DI SEKOLAH LUAR BIASA (SLB) C “DG” DAN SLB C “SJ”

Hadi Kosasih

Abstract


Mental retardation is disability of intelectual functioning and maladaptive behaviour during development. There are some parents can accept their children but there’s also parents that can’t accept the reality to have children with mental retardation. The purpose of this research is knowing parental acceptance who have child with mental retardation. The research use quantitative method, use a questionaire to collect data. The subject of this study is the parents who have mental retardation children in SLB DG and SLB SJ as many as 62 parents.Validty test results with product moment correlation was obtained 34 valid items with validity coefficients range from 0.252 up to 0.817. reliability test results obtained by the cronbach alpha reliability coefficient 0.950. The result is parents have low parental acceptance (48%) towards the mental retardation condition of their children. Factors that influence the parental acceptance are a lack understanding about mental retardation, unpreparedness to face the child’s condition, less communication in family, and negative perception about the child limitation.

 

Keywords : parental acceptance, mentally retarded child


Full Text:

PDF

References


Benny,F., Nurdin,A.E., & Chundrayetti,E. (2014). Penerimaan Ibu yang Memiliki Anak Retardasi Mental. Jurnal Kesehatan Andalas. 3(2).

Elianto, H., & Hendriani, W. (2013). Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Penerimaan Ibu terhadap Anak Kandung yang Mengalami Celebral Palsy. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan. Vol 2 (2). Diakses dari http://journal.unair.ac.id/filerPDF/jpppb14962ae24full.pdf pada 09 April 2015.

Farraswati, D.I., & Siswanto, H. (2014). Pola Asuh Keluarga pada Penyandang Tunagrahita di Desa Karangpatihan Kecamatan Balong Kabupaten Ponorogo. Jurnal Elektoronik UNESA. Diakses dari ejournal.unesa.ac.id/article/17091/14/article.pdf pada 09 April 2015

Garguilo, R.M. (1985). Working with Parents of Exceptional Children : a guide for professional. Boston : Houghton Mifflin Company.

Gravetter,F.J., & Forzano.L.B. (2012). Research Methods for The Behavioural Sciences. Canada: Wadsworth Cengage Learning.

Hendriani, W., Handariyati, R., dan Sakti,T.M. (2006). Penerimaan Keluarga terhadap Individu yang Mengalami Keterbelakangan Mental. Jurnal Insan Vol. 8 ( 2 ).

Ilmi,B., Wahyuni, S., Mato. R. (2012). Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Sosial Anak Retardasi Mental di SLB C YPPLB Cendrawasih Makassar. Jurnal ISSN vol.1(5). Diakses dari library.stikesnh.ac.id./e-library%20stikes%20nani%2 pada 18 Maret 2015.

Kumar,R. (2014). Research Methodology : a step by step guide for beginners. Fourth Edition. India: Sage.

Magunsong,F (2009). Psikologi dan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus : Jilid Kesatu. Depok : Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran Dan Pendidikan Psikologi (LPSP3).

Moningsih, I. (2012). Penerimaan Orang Tua pada Anak Mental Retardation. Diakses dari publication.gunadarma.ac.id/handle/123456789/3521 pada 18 Maret 2015.

Nisfiannoor,M (2009). Pendekatan Statiska Modern untuk Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Payne, J.S., & Patton,J.R. (1981). Mental Retardation. Ohio : A Bell & Howell Company.

Permana,R.H., Ekowati,W., & Nani,D. (2013). Pengaruh Dukungan Sosial terhadap Kemampuan Sosialisasi Anak Berkebutuhan Khusus. Diakses dari download.portalgaruda.org/article.php?article.val pada 18 Maret 2015.

Prasa, B. A. (2012). Stres dan Koping Orang Tua dengan Anak Retardasi Mental. Jurnal. Universitas Ahmad Dahlan: Yogyakarta. Diakses dari http://download.portalgaruda.org/article.php?article=123299&val=5545 pada 09 April 2015

Rohner, R. P., & Khaleque, A. (2002). Parental Acceptance-Rejection and Life-Span Development: A Universalist Perspective. Jurnal Online Reading In Psychology And Culture. Diakses dari http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?art pada 09 April

Sarasvati (2004). Meniti Pelangi : Perjuangan Seorang Ibu yang Tidak Kenal Menyerah dalam Membimbing Putranya Keluar dari Belenggu ADHD dan Autisme. Jakarta : Elex Media Computindo.

Sholihah, Asiyah,N., & Masithoh,A.R. (2014). Pengaruh Terapi-Terapi Kelompok Suportif terhadap Beban Keluarga dalam Merawat Anak Tunagrahita di Sekolah Luar Biasa Kaliwungu dan Purwosari Kabupaten Kudus. Jurnal JIKK Vol 5(1). 1-13. Diakses dari

ejournal.stikesmuhkudus.ac.id/index.php/148/95 pada 09 April 2015

Slameto (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta : Rineka Cipta.

Taylor,R.L., Richards,S.B., & Brady,M.P. (2005). Mental Retardation : Historical Perspective, Current Practices, and Future Direction. USA : Pearson Education. Inc.




DOI: http://dx.doi.org/10.30813/psibernetika.v9i1.475

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License